- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 4 (1887) /
376

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj - Emil Hannover: Nogle Indtryk fra Foraarsudstillingen paa Charlottenborg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

malede Hoved, og en navnkundig Kollega, ubetinget Billedets
døde Punkt.

I en Karakteristik af Ancher, der har været trykt i
nærværende Tidsskrift, paaviste Hr. Karl Madsen, hvor meget Ancher
har lært afvekslende snart af Lionardo, snart af Franz Hals og
den delftske Vermeer: af de to første (navnlig af Fr. Hals) Arten
af det sjælelige Udtryk, af Vermeer Farvens Holdning, — en
Paavirkning, der gav sig et saa udmærket Udslag i En syg ung
Pige, der i 1882 var udstillet paa Juleudstillingen. Det er i Farvens
Holdning nærmest derom, at Barnedaaben minder. Ancher er
her atter vendt tilbage til de stærke Farver mod den hvide
Baggrund, saaledes som de frembyde sig i de legemsstore Figurer op
mod de kalkede Vægge i den lille Landsbykirke. Og han har
løst den vanskelige Opgave fortræffeligt. Det store, bredt
indfaldende Lys virker højtideligt og svøber festlig Stemning omkring
det lille Optrin. Der er i Figurerne givet nogle meget betydelige
Karakterskildringer, — rigtignok ogsaa et Par særdeles mislykkede.
Det er andensteds betonet, at der med Barnets Bevægelse hen
mod Præsten er tilstræbt en altfor tydelig Fortælling og givet
noget mere konstrueret end virkelig sét, men det er maaske et
Træk, som ubevidst er gledet ind i Anchers Billed fra de gamle
religiøse Billeder, i hvilke Kristusbarnet rækker sig venlig
imødekommende mod de verdslige Personer, som flokkes omkring det.

Ancher begyndte ikke uden Blik for det maleriske, men
hans Ungdoms Rigdom var den Inderlighed, han kunde lægge i
en Karakterski Idring, saaledes som f. Eks. i Billedet fra 1877 af
Lægprædikanten, der til vedblivende Underretning for
Gallerikommissionen findes i Hr. Kleis’ Kunstudstilling. Men siden den
Tid er han bleven en Kunstner med store tekniske Færdigheder
og med en aldrig rastende Trang til at anvende dem. Mellem
alle de mange Billeder med kunstigt Lys paa Udstillingen i Aar
er vel Anchers Spillende Dame absolut det smukkeste i Tonen.
Det er et Portræt af Fru Anna Ancher, siddende ved Klaveret
mellem dettes tvende Lys. Det er atter et noget stiliseret Portræt,
noget stramt og tvungent i Stillingen og bærer i Holdningen noget,
der genkalder Erindringen om visse gammelitalienske, spillende
Cæcilier. Men det er dejligt i sin fløjlsagtige, gulbrune Tone. og
Anchers oprindelig ikke behændige Haand har behandlet Farven
med en sjælden Blødhed.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1887/0386.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free