- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 4 (1887) /
380

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj - Emil Hannover: Nogle Indtryk fra Foraarsudstillingen paa Charlottenborg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dag for Dag; — det er Brødet, der tjænes med de faa Midler,
Jorden og de taalmodige Dyr. Saa er der kommet en Mand
derud, for hvem disse simple Omgivelser ejer en Poesi, der finder
Genklang inderst i hans Sjæl, — en Mand, der omfatter alt det
elementære og uberørte i Naturen med hele sit varme Hjærte.
Og med Bistand af hans store kunstneriske Ævner blev dette
fortræffelige Billed til.

Der er vel faa Billeder paa Udstillingen, i hvilke en saa
udviklet teknisk Færdighed er forenet med et saa betydeligt
Livsindhold, som i dette Billed. Det er en af de triste Erfaringer,
som den maa gøre, hvis Opgave det er at forfølge de enkelte
Kunstneres Udvikling: at Kunstnerens Sjæl saa sørgelig ofte bliver
mat, alt som hans Haand i Tidens Løb bliver let. At kunne
udtrykke sig let, at opnaa det fulde Herredømme over Midlerne er
alles Ærgærrighed. Og dog er det utvivlsomt, at det mest famlende
og stammende Begynderarbejde, i hvilket der aabenbarer sig
inderlig Kærlighed til Naturen og Respekt for de Opgaver, den
stiller, bærer langt større Værdier i sig, end de udviklede Virtuosers
ofte indholdstomme Numre. Eftertiden vil sikkert dømme strængt
meget af det, vi i disse Tiaar har været med til at beundre.
Den vil finde, at vor Stræben efter Sandhed mod Naturen ikke
altid var lige ærlig, at vi ofte var kunstige dér, hvor vi bildte
os ind at være naturlige, og at meget af det, vi tog for et
tilforladeligt kunstnerisk Udtryk kun var en tillært kunstnerisk
Jargon.

Heri ligger det betydningsfulde ved dette Billed, at det er
frit for al saadan Jargon, som ellers præger saa grumme mange
af de unges Arbejder. Nogle af de unge maler med forbavsende
Lethed, men har kun lidet paa Hjærte. Andre af dem har meget
at fortælle, men har utrolig vanskelig ved at faa det sagt. Begge
Dele forenes af yderst faa, blandt hvilke ingen blot tilnærmelsesvis
naar op i Højde med Niels Petersen-Mols. Hans Billed er gjort
med al ønskelig manuel Færdighed, og en enkelt Fejl som denne,
at Drengen, der holder Pisken, er bleven altfor lille, røver det
intet af dets Hæder. Farven er overordentlig fint stemt gennem
hele Billedet, — end ikke paa den mindste Plet findes der en
Farve, som ikke har Andel i den ejendommelige milde Harmoni.
Enkeltheder, som Studenes Hoveder eller de opgravede Roer, er
malet med den mest haandgribelige Realisme, og Skildringen af
Landskabets »lette Jorde« er fortrinlig. Men alt dette er dog

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1887/0390.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free