- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 4 (1887) /
462

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Docent Jul. Lange: Haanden paa Brystet. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Paa de græske Gravmæler betegner Haandens Bevægelse
til Hovedet atter Sorg: den forekommer sjældnere blandt
Kompositionens Hovedpersoner, sjældnest i Figuren af den afdøde
selv (der jo fremstilles som levende), hyppig derimod i de
omgivende Figurer af Slægtninge, Venner eller Tyende, som med
vemodige Blikke betragte den afdødes Skikkelse. I Malerierne
har Motivet atter Betydning af Sorg; men der faar den tillige i
flere smukke Eksempler Udtrykket af tænksom Overvejelse eller
digterisk Inspiration. Man ledes til at antage, at saadanne
Bevægelser, hvorved Figurens periferiske Dele bøjes tilbage imod
dens Midte, oprindelig have været Antikens Følelse imod, idet
man foretrak en fri og frank Udfoldning af Skikkelsen. Derfor
have disse Bevægelser oprindelig været opfattede som henhørende
til Livets mørke Side. Men det ligger ogsaa i Antikens Karakter,
at den i hvert Fald maatte foretrække den Bevægelse, der mere
betegner en objektiv Kontemplation end den, som viser tilbage til
den stærkt bevægede Subjektivitet.

I et andet Skrift (»Sergel og Thorvaldsen« p. 162) har jeg
kortelig paavist, hvorledes Thorvaldsen, der var stillet midt imellem
antik og kristelig Tradition, forholder sig til slige Haandbevægelser,
og at han, paa Antikens Vis, i det hele ubetinget foretrak
Bevægelsen af Haanden til Hovedet. Her skal jeg tilføje et Træk
til Sammenligning mellem ham og Rafael, i hvilket han viser sig
som Repræsentant for den antike Opfattelse, Rafael for den
kristelig moderne. De have begge komponeret Billeder af Psyche,
som af Merkur bæres op ad til Olympen efter alle Jordelivets
Lidelser (Rafaels Fresker i Farnesina, Thorvaldsens lille runde
Relief i Museet, Nr. 432). Rafael lader Psyche folde Hænderne
korsvis over Brystet ligesom i Andagt, Thorvaldsen lader hende
holde Fingeren op mod Hagen i ufravendt, fængslet Beskuelse af
Himlens forventede Herlighed.

Hvorledes Bevægelsen af Haanden til Brystet forekommer
i den antike Kunst, skal jeg forsøge at gøre Rede for paa et
andet Sted; det er en Sag, som indeholder altfor meget dunkelt
og tvivlsomt til at kunne interessere en større Læsekreds. Derimod
antager jeg, at det kan interessere flere at betragte, hvor rigt

Monuments grecs publiés par l’association pour l’encouragement des études
grecques en France 1874. Heuzeys Mening om det der meddelte Tilfælde
(Haanden paa Brystet) kan jeg for øvrigt ikke tiltræde.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1887/0472.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free