- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 4 (1887) /
469

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Docent Jul. Lange: Haanden paa Brystet. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mod Brystet, raadvild, pint af sin egen Vanmagt, der ikke kan
hjælpe paa en saa skrækkelig Ulykke. Her er Bevægelsen
overvejende patetisk.

Ved Udtalelsen af Ordet jeg paa en saadan fremhævet,
emfatisk Maade og den tilsvarende Haandbevægelse er der for det
meste enten Ydmyghed eller Stolthed med i Spillet, enten en
Følelse af, at man føler sig lille eller at man føler sig stor —
eller paa én Gang noget af begge Dele. I dyb Erkendelse af egen
Intethed, fortabte Rettigheder og Trang til at tages til Naade
lægger den fortabte Søn, hvor han knæler for Faderen, Hænderne
korsvis over Brystet (Lionello Spada’s Maleri i Louvre). Paa
Sebastian del Piombo’s skønne Billede (sammesteds) af Marias og
Elisabeths Møde lægger Maria, der er svanger med Jesusbarnet,
den venstre Haand paa Brystet, hvilket her aabenbart udtrykker
en Følelse af Ydmyghed: »At sligt skulde vederfares mig! Det
er meget mere end jeg har fortjænt.« Der blander sig mere stolt
Glæde i Ydmygheden hos Marias Moder, den hellige Anna, paa
flere Billeder af ældre udenlandsk Kunst: hun lægger Haanden
paa Brystet ligesom med en Undren over, at hun og hendes
Slægt ere udvalgte til saa store Ting. En egen Forbindelse af
Ydmyghed eller Beskedenhed og Stolthed har Rafael skildret
levende og skønt i den Scene af Psyches Historie (i Freskomalerierne
i Famesina), hvor Psyche efter al udstanden Fare og Møje omsider
bringer Krukken med Skønheds-Salven til den strænge Venus.
Hun knæler for Gudinden, hæver Krukken i Vejret med den ene
Haand og lægger den anden paa Brystet med et Udtryk af
troskyldig Glæde over at have kunnet udføre Befalingen: »Se det
har jeg kunnet gøre«.

En anden Forbindelse af de to modsatte Elementer har
man i Stolthedens Nedladenhed, som ogsaa kan udtrykke sig
ved denne Haandbevægelse. Et Eksempel derpaa er Pugets store
Relief af Alexander og Diogenes (i Louvre). Den stormægtige
Konge rider forbi den kyniske Filosof i hans Tønde, trykker
Haanden meget teatralsk og demonstrativt ind mod sit Bryst og
forsikrer: »Var jeg ikke Alexander, vilde jeg være Diogenes —
men jeg er nu alligevel Alexander«. Det er en Indrømmelse af
den store Eksistens til den lille.

Endelig det rene Hovmod. Et Eksempel har man paa det
første Maleri af Hogarths bekendte Række: The marriage a la mode
(Nationalgalleriet i London). Det forestiller Afslutningen af Ægte-

Tilskueren. 1887. 32

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1887/0479.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free