- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 4 (1887) /
582

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Docent Jul. Lange: Haanden paa Brystet. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ind mellem Knapperne, eller endog Hænderne i Bukselommerne —
et Sted skal man jo nemlig gøre af dem. Saadanne uægte, fra
Forlegenhed stammende Motiver, som man for øvrigt ogsaa træffer i
den antike, romerske Portrætkunst, kendes dog i de fleste
Tilfælde let fra de virkelige »Motiver«, dem som bero paa en
Tilskyndelse indefra.

Undertiden, og netop mest i den ældre Periode, kan det
dog være vanskeligt nok at gøre Forskellen. Albrecht Durers
bekendte Selvportræt fra Aar 1500 i Pinakoteket i Munchen har
den ene Haand paa Brystet; jeg er tilbøjelig til heri at se et Træk
af den uforlignelig naive Selvforgudelse, som overhovedet er Aanden
i dette Portræt; men det fremtræder alligevel her uendelig mere
tilbageholdent og forsigtig end i det syttende Aarhundredes
Portræter. Vist er det, at Motivet endnu ikke kan siges at høre
egentlig hjemme i Portræteme fra Renæssanceperiodens Guldalder,
hverken i Leonardo da Vincis, Rafaels og Titians eller i Durers
og Holbeins. Jeg har gennemgaaet et tilstrækkelig stort Materiale
med Hensyn til denne Sag til at kunne udtale dette som Regel;
men unægtelig begynder allerede nu Undtagelserne at dukke frem.
Paa en egen Maade forholder det sig med enkelte Billeder af
Rafael og Titian af kvindelige Skønheder, i hvilke Armenes og
Hændernes Linjer ere samlede foran Brystet. I Rafaels bekendte
saakaldte »Fornarina«-Portræt i Palazzo Barberini i Rom er der
i den Maade, hvorpaa Haanden berører Brystet, vistnok et Udtryk
for erotisk Hengivelse. Men i Hovedsagen falde disse Billeder ind
under en ganske anden Betragtning, idet Motivet her nærmere er
i Slægt med den medicæiske Venus’s end med den øvrige moderne
Kunst. Jeg forbeholder mig andensteds at udvikle Motivet i denne
Betydning.

I tydelig og moderne Mening forekommer Haanden
paa Brystet i Portrætbilleder først hen imod Midten af
det 16de Aarhundrede, men spiller fra den Tid af en større
og større Rolle.

Saa vidt som jeg har set, optræder Motivet i den
italienske Kunst tidlig med rent verdslig Karakter, snarest som et
Tegn paa Selvfølelse, der dog endnu foreløbig er meget dæmpet
udtrykt. Saaledes f. Eks. i to smaa venetianske, modellerede og
farvede Voksreliefer, omtrent fra Midten af Aarhundredet, i Louvre:
det ene er et Dameporlræt, det andet (fra den Davillierske Samling)
et Herreportræt; omtrent fra samme Tid det Pontormo tilskrevne,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1887/0592.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free