- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 4 (1887) /
586

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Docent Jul. Lange: Haanden paa Brystet. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hustru Saskia, i Dresden. Hun rækker med højre Haand Nelliken
som et erotisk Løfte frem mod sin Mand, der maler hende, og
lægger den venstre paa Brystet som en Bevidnelse af den fulde
og varme Hengivenhed, der ogsaa bæver i hendes bløde
Ansigtstræk og tindrer i hendes klare Øjne. Hun er her som alle Vegne
en meget jævn og alt andet end fornem lille Person, men et rigtigt
Hjærtemenneske, der med Rette kan lægge Haanden paa sit Bryst.

Medens Motivet ellers florerer paa alle Kanter i det 17de
Aarhundredes Kunst, ogsaa i Spanien, fortjæner det i høj Grad at
fremhæves, at Aarhundredets stolteste Portrætmaler, Velazquez,
vistnok er den mest afholdende af alle med Hensyn til
Brugen af det: der var noget ved det, som aabenbart ikke har
tiltalt hans ualmindelig lødige, ædruelige, troværdige, usentimentale
Væsen. Jeg tvivler om, at man overhovedet finder noget Eksempel
derpaa i hans Portræter’). — I den franske Portrætkunst fra
Ludvig den fjortendes og Ludvig den femtendes Periode, som jo
angav Tonen for hele det samtidige Europas, er det endnu meget
almindeligt, men fremtræder allerede noget mattere end tidligere.

Henad den franske Revolutions Periode bliver
det tydelig nok sjældnere og ophører snart ganske i
Mandsportræter, men holder sig endnu henved et halvt
Aarhundrede længere i Dameportræter.

Dette har jeg haft Lejlighed til at konstatere ved at
gennem-gaa to store Portrætsamlinger, nemlig The National Portrail-Gailery
i London og den store Exposition de portraiis du sihele, som
afholdtes i Paris i Sommeren 1885. De gave ganske overensstemmende
Resultater. I den anførte Pariserudstilling, som omfattede mindst
500 Portræter fra de sidst forløbne hundrede Aar, fandtes slet
intet Billede af nogen Herre med Haanden paa Brystet; derimod
var dette Motiv ingen Undtagelse blandt de tidligere Dameportræter,
omtrent indtil 1830*). I det 16de Aarhundrede, da Motivet først

’) Portrætet Nr. 553 i Louvres Galleri: en Munk med Haanden paa
Brystet, tilskrives sikkert med Urette Velazquez; det ligner ikke hans
Behandling.

’) At der paa to Portrætbilleder af Comédie frangaises Skuespillere i deres
Hovedrollers Kostumer, saas et Par Herrer med Haanden paa
Brystet, kan naturligvis ikke tages til Indtægt for Portrætmoden paa
Skuespillernes Tid. — Et smukt Motiv i Delaunay’s Portræt af Gounod:
Komponisten holder et Eksemplar af Mozarts Don Giovanni saaledes ind
til sit Bryst, at Bogen vel berører Brystet, men Haanden ikke. Sammenlign

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1887/0596.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free