- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 4 (1887) /
811

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - Vill. Behrend: Niels W. Gade

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

■værk; og det er det, fordi Gade her atter en Gang har vendt
sig til det Stof, han alt syntes at have forladt, det nationale
og har gjort et genialt Greb i den ægte danske Digtning,
Folkeviserne; og dette Stof har han behandlet med det Mesterskab og
den Overlegenhed, som nylig den 4de Symfoni havde vist han
sad inde med. Resultatet maatte da blive et Arbejde, hvori de
musikalske Tanker og deres Behandling stod lige højt; hvori den
Inderlighed og den Kraft, hvormed det ejendommelig danske Stof
var følt, forenede sig med en fuldendt Klarhed og Afrundethed i
Udtrykket og en bedaarende Klangskønhed i Kor- og Orkestersats.
— Alligevel vilde Elverskud næppe være blevet det Mesterværk,
det er, dersom Gade ikke med fin Sans havde valgt et Stof,
som nøje passede til hans Kunsts Særpræg, saaledes som hans
Livsførelse havde formet den. Han følte sig som naturlig var,
nu da han nylig var vendt hjem til Danmark, paany dragen til
et Stof med national Ejendommelighed, men idet han saa vendte
sig til Folkeviserne, valgte han ikke af dem en af de saakaldte
historiske, hvis Indhold er det ganske Folks eller den enkelte
Ridders Kampe, Sejre eller Nederlag, men han valgte, hvad man
kunde kalde en Hverdagshistorie blandt Viserne, den om
Brudgommen, der, i erotisk Betagelse, paa selve sin Bryllupsdag drives
ud i Skoven for, efter Mødet med Elverkongens Datter, at styrte
elleskudt til Jorden ved Hjemkomsten til sin Gaard den næste
Morgen. I denne Vise har Gade kunnet lægge Vægten paa den
erotiske Betagelse og gøre Mødet med Elverkongens Datter til
Kompositionens Kærne; dens Indhold bliver altsaa sjælelige og
Natur-Stemninger, som hans varme, fantasifulde Kunst just havde
Ævne til at skildre, medens paa den anden Side det overmodig
djærve, som han havde slaaet an i den første Symfoni, men
senere helt var kommen bort fra, ikke stillede noget Krav til ham
her. 2den Del af Elverskud er derfor det bedste Stykke, er vel
overhovedet et af de fortrinligste og ejendommeligste Stykker
Musik, som den nyere Tid har frembragt. I 3dje Del synes Gade
derimod ikke fuldt at have naaet at give den alvorsfulde, triste
Stemning, som Digtningen ejer; Skildringen af en saadan
Stemning laa nu hans Kunst Qærnt1), men her har saa Gade netop,
ligesom i Følelsen af sin Kunsts Brøst, kun dvælet kort, har ikke
rigtig villet gaa ind paa Situationens Alvor — og slutter saa

’) Navnlig forekommer Stedet „Hjælp Herre Krist“ mig svagt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1887/0821.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free