- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
77

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - Harald Hansen: Kristiania Teater 1837—87

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bragte denne Aften en københavnsk Duft med, og da denne
Atmosfære anses for den, der af alle indeholder den meste
Pestilens, tog man i Ångesten sin Tilflugt til at gøre Vind og pibe for
at forebygge Smittens videre Udbredelse. Demonstrationen
begyndte dog lidt for tidlig, — en spillende troede, det gjaldt ham,
Publikum klappede derfor og kaldte ham frem. — Et Par Dage
efter Inserat i Morgenbi., hvori Stykket kaldes elendigt. — Onsdag
faldt Lysekronen ned i Parterret. — Fredag er den elegante
Verden i Teatret og abonnerende samlet i saa stort Antal, at de
aldeles dominere Terrænet. Sund Fornuft og Dømmekraft er til
Stede i saa store Masser, at man kunde være rolig for, at Henrik
Wergeland og de faa Frøer, hvis Konge han er, ikke under saa
ugunstige Omstændigheder turde stikke Hoderne frem af deres
Pøl«. — Anmælderen fik rigeligt Svar paa Tiltale.

Med Udgangen af Hundredaarets første Halvdel, da baade
Literaturens, Musikens og den bildende Kunsts nationale
Genfødelse var kraftig begyndt ved Asbjørnsen og Moe, Kjerulf,
Tidemand og Gude, sluttede ogsaa det danske Teaters ubestridte
Herredømme, i hvilket de første syngende indfødte ikke havde
gjort noget Skaar.

Teatrets Tragedienne, Augusta Schrumph (virksom
1829— 61), hvis Styrke dog laa mere i det inderlige end det
ophøjede, var naaet til de Aar, da hun behøvede en Arvtagerske.
Ved Udgangen af Sæsonen 1848—49 skrev et Blad ogsaa:
»Teatrets største Savn er en ung, tragisk Skuespillerinde«. Til at
udfylde, om ikke dette Savn, saa dog Savnet af Modersmaalet paa
Brædderne, mældte sig ved Udgangen af 1849 den norske Frøken
GydaKlingenberg, der debuterede som Ingeborg i »Dronning
Margareta« 23de December 1849. Hun gjorde stor Lykke. Kritiken
roste hendes vakre Sprog og gode Ydre og fandt endog, at Spillet
momentvis var af gribende Virkning. — Frøken Klingenberg skabte
siden som anden Debut Ragnhild i det noksom bekendte Til
Sæters, der opførtes første Gang 20de Januar 1850 med
Rosenkilde som Skolemesteren, Fru Rosenkilde som Sigrid og Jørgensen
som Asmund. Senere spillede hun med Held Danserinden i
Kvækeren og Danserinden, Elisabeth Munk i Elverhøj, Aagot
i Fjældæventgret og Zerlina i Don Juan; man roste meget
hendes Stemme. Og saa forsvandt Gyda Klingenberg fra Pressen,
fra Plakaterne og fra Teatret. Flere Aar efter gav hun en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free