- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
346

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Cand. jur. W. Behrend: Koncertsæsonen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

frugtbringende, ti de to Symfonier gaar i mange Henseender i forskellige
Retninger, hvilket er en naturlig Følge af det forskelligartede Stof, de behandler:
den første Symfoni rent menneskelige Følelser, Kampe og Lidenskaber, den
anden væsentligst kun Naturindtryk og Stemninger. — En Sammenligning i
formel Henseende, der — saa vidt man kan dømme derom saa længe kun den
ene Symfoni foreligger trykt — vistnok vilde falde ud til Fordel for No. % skal
jeg ikke komme ind paa, da den næppe har almén Interesse, derimod fortjæner
Hr. Bendix’s Symfoni en kort Omtale af dens Indholds Enkeltheder, saavel paa Grand
af dens eget Værd, som fordi den er et nyt Værk paa et Felt, som kun dyrkes
saare lidt af danske Komponister. — Symfonien indledes med en Andante;
en meget køn, lidt vemodig Melodi, gengiver tydelig nok et Naturindtryk;
opover den svinger sig som i forbigaaende en ejendommelig lille Sats for
Træblæserne; det lyder som Skalmejetoner. Efter en kort — og som det synes
temmelig umotiveret — Overgangssats følger saa Allegroen. Det rolige gyngende
Hovedtema er af en pastoral Karaktér, hvorimod Sidetemaet (i moll) bærer et
skønt, folkeviseagtigt Præg. Udviklingen af disse Motiver har i Begyndelsen sin
Styrke i en egen diskret Stilfærdighed, men faar senere forøget Interesse
ved en prægtig Stigning, der, bygget op med stor Kunst har Hovedtemaet,
energisk grebet af Basunerne, som det virkningsfulde Toppunkt Herefter
indføres et nyt kort stakkeret Motiv og alt lægger sig igen forat slutte stilfærdigt
i Overensstemmelse med Begyndelsen. — Den følgende Presto, Symfoniens
Sherzo, synes nærmest at skulle skildre Bondelystighed; det gaar til med Larm
og Støj og stor Tromme, og Stemningen stiger i en vovet „ Brandakkord ‘ med
Bækkenslag til Vildhed; alligevel synes Lystigheden mig lidt forceret, ikke rigtig
ægte, ligesom Udtrykket for den er noget uklart. Som Modsætning til denne
Stykkets Hovedkaraktér har Hr. Bendix imidlertid i en Slags Trio fundet et
højst elskværdigt, roligt Motiv, som han med fin og dristig Kunst dvæler længe
ved, ligesom kæler for, indtil han maa slippe det forat lade Prestoen ende i
samme Karakter, som den begyndte. — Andanten begynder med en lang,
sangbar Melodi, der er meget smuk, men maaske ikke vilde være tilstrækkelig
interessant til at bære hele Stykket, del er sagtens derfor, at den — fra Tankens
Side lidt ufattelig — pludselig afbrydes af en Schubert-Brahmsk Sats i
Danserytme; efter denne følger saa et lille dygtigt og kønt Stykke Kontrapunktik,
der indeholder en egen stærk indre Stigning; Slutningen af Andanten falder
herefter lidt vel bred. — Finalen endelig er lys og fornøjelig, og af en priselig
Korthed. Efter et Par raske indledende Akkorder slynger Klarinetten det kække,
mere ejendommelige end smukke Hovedtema ud; den tematiske Udvikling er
her kort og ikke just særlig morsom, hvad Hr. Bendix imidlertid snildt
bøder paa ved som Slutning paa det hele at genoptage Indledningsandanten;
der er herved tilvejebragt et smukt Helhedsindtryk, og denne stille, vemodige
Melodi bliver ligesom Symfoniens Hovedsum. — Jeg har her forsøgt at skizzere
det Indtryk, Hr. Bendix’ Symfoni har efterladt hos mig; at værdsætte de enkelte
Dele indbyrdes er naturligvis ikke let, dog tror jeg, at Finalen er den svageste
Del, og at noget af det, man længst vil mindes, er den lille Trio af Prestoen.
Det Arbejde og den Kunst, der er nedlagt i denne Symfoni, er meget
betydeligt, og indgyder Tilhøreren den største Respekt. Endelig har Hr. Bendix
ved en dygtig, smagfuld og i det hele ikke overlæsset Instrumentation vidst at
give sine Tanker det rette Udtryk. —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0356.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free