- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
563

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Emil Hannover: Nogle Billeder paa den franske Udstilling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

uheldigere Landsmænd og gør os taknemlige for Udstillingen.
Blandt disse Billeder er i ubestridelig første Række
Bastien-Lep ag es. Der findes i Paris’ offentlige Samlinger kun et eneste
af hans Billeder, og vi kan derfor ikke være taknemlige nok for
den Lejlighed, der er bleven os budt til at nyde to af hans
Hovedværker her i København.

Det forekommer Eln ufatteligt, at der har været en Tid, da
der var mere end én Mening om Bastien-Lepages sublime
kunstneriske Værdier. Han er ikke blot med sine to Billeder
Tiggeren og Kartoffelhøsten paa denne franske Udstilling den
ædleste, den fineste og den størst begavede blandt alle sine
Landsmænd, men han er overhovedet den ævnerigeste Kunstner blandt
alle det nittende Aarhundreds realistiske Malere.

Sproget ejer ikke Nuancer, der svarer til Arterne af
Kunst, end sige Ord, der kunne definere disse Arters
Underafdelinger og Afskygninger. Vi kan allesammen tænke med
Fortrydelse paa de mangfoldige Gange, vi har talt om Realismen, og
vi kan angre de mange Gange vi tog fejl, da vi troede at staa
overfor et Stykke Realisme i Kunsten. Ti kalder vi
Bastien-Lepages Arbejder ved dette Navn, er der kun lidet andet, der
fortjæner det.

Hvad der betegner hans Billeder mere end noget andet, er
den Dvæl en ved Tingen, som des værre er saa sjælden i moderne
Kunst. Han dvæler ved en Ting, saa længe denne Ting alene
ejer endnu en eneste lille Ejendommelighed. Han jager
Virkeligheden, til han holder den fangen og bunden i sin Bevidsthed, og
han lader ikke sin Haand slippe eller hvile, saa længe den ikke
har meddelt alt, hvad han selv har sét. Men samtidig med at
hans Øje trænger ind i hver en lille Krog, bevarer det Billedet af
Helheden i det ganske Æmne, og Smaalighed kendes ikke af
Bastien-Lepage. Han glemmer ikke overfor Enkelthedens Farve den
Harmoni, han har villet i sit Billed, der er gennemført paa
ethvert Punkt uden derfor at være en Samling af gennemførte
Punkter, — om man for Anskuelighedens Skyld tør bruge dette
Udtryk!

Naar den franske Udstilling har løst sin Returbillet og
atter er kommen i Havn hos sine mere eller mindre lykkelige
Ejermænd, vil vi, takket være Hr. Carl Jacobsen, være i
Besiddelse af det ene af Bastien-Lepages Billeder og eje Erindringen om
det andet. Vi kan lære af disse Billeder, at et Kunstværks

39*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0573.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free