- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
567

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Emil Hannover: Nogle Billeder paa den franske Udstilling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tydelig kraftigere og smukkere Virkning. Billedet er formodentlig
en mild Satire over den realistiske Malerkunst. Man ser en
skut-rygget, kluntet Maler sidde klods paa sit Lærred, paa hvilket han
maler en siddende Figur, der i Farvens Kraft er lige saa stærkt
fremtrædende, som den foran siddende Maler selv.

Demi-Monden og det raffinerede Folkeliv har i Béraud en
talentfuld Fremstiller. Hans Billed fra en fransk Cafés Natteliv
med Opvartningspiger og Absinth er fuldt af udmærkede Typer
og sand Lystighed. Kostelig er fornemlig den gamle Stamgæst
med de knækkende Ben og Ansigtet fortrukket til et Snustobaks
-nys. Farven i Billedet er sikkert usand i Enkelthederne, men
dens Helhed anskueliggør ret godt den herskende plumre
Atmosfære. Bérauds andet Billed Efter Operaen er derimod ganske
falskt og meningsløst i den brune Lysvirkning. Béraud synes i
Pi c ard at have en overlegen Konkurrent til Æmneme fra
Cafélivet; hans lille Billed å la brasserie er aldeles mesterligt Den
maabende Pige i Forgrunden med den nedringede Kjole, de forsovede
Øjne og slappe Træk er storartet i Karakteristiken, og den
Atmosfære af Ørkesløshed og Tomhed, der ligger over Baggrunden,
hvor to andre Mademoiseller taler med hinanden, er tagen lige
paa Komet. Den meget overvurderede, som ung talentfulde, senere
meget ubetydelige og maniererte Alfr. Stevens har udstillet flere
Billeder. Det ene, der af den uforlignelige Katalog kaldes »en
henrykt Sangerinde« (chant passioné) er slikket, umalerisk og tørt
i Behandlingen og skabagtigt i Udtrykket. Det andet, der affektért
benævnes attente — et Portræt af en Dame, der støtter sig til
sin Parasol — ser ud som et Forbilled til en Modejournal og
hører med sin maniererte Formgivning og forlorne Chic til en
Art af Kunst, i hvilken antagelig kun de meget Naive kan finde
Behag. Ifølge Katalogen tilhører begge Billeder i øvrig
Glyptoteket, som de i saa Fald sammen med en Bougereau og en
Chaplin — Hr. Jacobsens tidligste Indkøb — alle Dage vil skæmme.

Blandt de større Genrebilleder fortjæner Alb. Fouriés
Bryllupsgilde i Yport mest Opmærksomhed. Ude i en Bondehave
er det lange Bord med den hvide Dug og de solide Retter dækket
og Gæsterne bænket. Varmen er stor og Vinen hed, og nogle af
Herrerne har derfor trukket Frakken af. En af dem har holdt
en Tale og kommer nu med tilbagetrængt Latter, med Servietten
for Munden og Glasset i Haanden hen for at klinke med Bruden.
Hun er aabenbart ikke vant til saa megen Hyldest, tager kejtet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0577.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free