- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
568

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Emil Hannover: Nogle Billeder paa den franske Udstilling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

paa sit Glas og bevæger sig besværlig i den stramme, hvide
Kjole. Lige overfor hende sidder den friserede Brudgom, pyntet
med en stor Kokarde og med udringet Vest. Rundt omkring
sidder gamle og unge Gæster, udmærket valgte og karakteriserede
landlige Typer. Særlig fortræffelig er en klodset Bondepige i
Forgrunden til højre. Hun har i Dagens Anledning faaet Haaret
sat op og faaet de grove Hænder vasket med Sæbe; Gaflen og
Kniven synes at være dem uvante Redskaber. — Billedet lider af
nogen Ufinhed i Farven, dets Format synes for stort for Motivet,
men det bærer ikke des mindre Præg af en ærlig Stræben og et
sandt Arbejde. Helt grundigt tager det sig saaledes ud ved Siden
af G er vex’ Jurymedlemmer ved den franske Kunstudstilling, et
plumpt, et grovt og dekorativt behandlet Billed, hvis eneste Dyd
er den perspektiviske Dybde i Rummet.

Brouillets store Fremstilling af Charcots Forelæsning i
La salpétriére er et grumme dygtigt og alvorligt Arbejde, men
ogsaa hér har det store Format bragt Kedsomhed og Tørhed ind
i Billedet. Portræterne af Tilhørerne synes i øvrig yderst
tilforladelige, visse Figurers naturlige Stillinger virker i høj Grad levende,
og Sygeplejersken i Billedets højre Side er en smukt og fint
følt Figur.

*



* *

Som Gud og Hvermand véd, er det nøgne den moderne
franske Kunsts allerkæreste Genstand. Det kan ikke være
forsmædeligt at sige, at da Kunstnernes store Flertal er af mandligt
Køn, er Flertallet af Fremstillingerne af det nøgne: Kvindekøn.
Aarsagen ligger hverken dybere eller højere.

Man kan paa denne Udstilling skaffe sig en nogenlunde rigtig
Forestilling om, hvorledes Fremstillingen af det nøgne Kvindelegeme i
Øjeblikket udøves i Frankrig. Der mangler egentlig af de kendte
Repræsentanter for denne Art af Kunst alene Hen ner, hvis
seneste Billeder ingen Glæde giver, og Cabanel og Bougereau,
hvis Kunst vi ikke savner. Den franske Udstilling lærer os da —
hvis vi ikke har vidst det før —, at disse meget udraabte, meget
beundrede, meget misundte og attraaede Fremstillinger af det nøgne
hverken er Ry, Beundring eller Misundelse værd. Jeg har hørt
nogle Herrer ønske sig Originalerne til disse Billeder; Originalerne
vilde maaske ikke gøre deres Smag til Skamme, men det er altid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0578.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free