- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
576

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Arkitekt E. Schiødte: Dansk Kunsthaandværk paa den nordiske Udstiling 1888

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dansk Knnsthaandværk paa den nordiske Udstilling 1888.

Midt i Længdehallen, bred og sikker, stor og vældig, sidder
en japansk Guddom i sit gyldne Skrud og betragter overlegent
hele Udstillingen rundt omkring, som om den egentlig var hans
Værk fra først til sidst.

Og det er den paa en Maade ogsaa. Ti skal man, med
to Ord betegne, hvori Forskellen mellem denne og alle tidligere
Udstillinger bestaar, hvad der er dens Særkende og Karaktermærke,
saa maa Ordene være: japansk Paavirkning. Det er derfor
med Rette, at den fremmedartede Guddom sidder der med
korslagte Ben og hvilende Arme, ti den lille Klynge af Skabe omkring
ham, som indeholder den bekendte franske Kender og Samler,
Hr. Bings Udstilling, viser os netop paa en haandgribelig Maade
en Samling af de Originaler, som i den sidste halve Snes Aar er
blevet gennemstuderede og efterlignede, atter og atter, af hver en
Tegner, hver en Haandværker Europa over, som har forstaaet,
hvad japansk Kunst er værd, og har forsøgt at lære af det fjæme
Lands ejendommelige Syn paa Naturen og Kunsten.

Hr. Bings Samling er fortræffelig. Den bestaar af Broncer
og Porcellæner, Tegninger og Lakarbejder osv.; med den sjældne
Opmærksomhed for det uendelig smaa i Naturen, som er
Japanerne egen, forbinder de en Dygtighed og Elegance i Udførelsen,
som trodser enhver Kritik. Man forstaar saa godt, at den
overbenyttede, motivudpinte europæiske Kunstindustri gaar til Japan
for at faa et nyt og friskt Syn paa Naturen; det er ikke alene
det helt fremmedartede, som virker tiltrækkende, det er tillige
den sjældne dekorative Sans, den forunderlige Forstaaelse og
Gengivelse af Planternes og Dyrenes Liv og Væsen, som her
fremtræder under nye og originale Former. Det er som om Japan-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0586.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free