- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
603

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Cand. jur. W. Behrend: Den nordiske Musikfest i Kjøbenhavn 1888

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

klingende Lyre, saa var han bleven noget lignende for Norges
Musikliv, som Gade er det for vort. — Symfonien, der i instrumental
Henseende hævder sig smukt ved Siden af Gades i samme Toneart,
iik under Komponistens egen Ledelse en Udførelse, som man skal
lede længe om Magen til.

Med disse fire norske og danske Komponisters Værker er
nævnt alt, hvad de store Koncerter bragte af virkelig
betydningsfuldt og interessant. Svenskerne, der havde Ordet paa alle
disse Koncerter, bidrog forholdsvis meget lidt til Glæden ved dem.
Kun ét Værk efterlod et dybere Indtryk, det var Lud vig Normans
Hymne: Rosa rorans bonitatem, der, nærmest holdt i katolsk
Kirkestil (om end ikke strængt gennemført) med en ypperlig Korsats,
en melodiøs Solo og en tungt klingende Instrumentation (uden
Violiner), i Begyndelsen virkede meget ejendommeligt, men som
dog ikke passede rigtig i Koncertsalen og i Længden blev lidt
ensformig, fordi det skortede paa Opfindelse udover selve det
gode Anlæg. Normans Ouverture til Antonius og Cleopatra var
et flydende og velklingende Musiknummer, men savnede alt
personligt Præg, mest mindede den om Gade og Mendelsobn.

Fr. Berwalds Ouverture til Estrella de Soria havde vel
noget mere Profil og var helt brillant i Klangen, men den naaede
dog ikke de Mønstre, den nærmest var komponeret efter, og havde
lige saa lidt som Normans Musik nogen national Ejendommelighed.
August Södermann, vistnok den eneste svenske Komponist,
som véd at pryde sin Kunst med denne prægtige Juvél, var yderst
.tarvelig repræsenteret paa de store Koncerter; der opførtes af ham
kun én Komposition, Den forladte Mølle (et oprindelig tysk Digt,
komponeret for Solo med Orkester), der, udover et velvalgt men
nærliggende Grundmotiv, de trippende Nisser, og en ret smuk
Melodik, intet som helst betydeligt indeholder. Man kan forstaa,
at Södermanns Landsmænd var lidet tilfredse ved dette Valg, —
Kun en af de yngre svenske Komponister var medtaget paa de
store Koncerters Programmer: A. Hallén. At dømme efter det
Værk, der opførtes af ham, en Ballade for Tenor og Orkester,
Slcogtraaet kaldet, havde han imidlertid ikke noget særligt Krav
paa at være med til Højbords. — Lige i Begyndelsen indeholdt
Balladen noget ret dygtigt i Retning af »Dekorationsmusik«, men
den kom aldrig ud derover, og da Komponisten ikke kunde blive
ved med det samme hele Tiden, og da han heller ikke forstod
at hæve sig op i en anden og højere Sfære, saa gled Balladen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0613.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free