- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
634

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Arthur Aumont: Holbergtraditionen paa den danske Skueplads

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

datter end de første Leonoraer havde anvist. Fra hende gaar
Leonora over til talrige sceniske Umuligheder eller, naar det kom
højt, til tredje og fjærde Rangs Skuespillerinder, og al Mulighed
for Traditionens Bevarelse er udelukket. Først i vore Dage har
den holbergske Elskerinde atter fundet en Fremstillerinde af Rang
i Fru Betty Hennings, hvis lidt knibske Leonoraprofil i de
rolige, gammeldags Pastelfarver danner en nydelig Pendant til
Hultmanns satte Anstands-Elsker, ogsaa i Forholdet til den
oprindelige Spillemaade.

De gamle i Holbergs Komedier havde paa den genfødte
Skueplads udmærkede Fremstillere. Jeronimus fandt i C lem en tin
en Fortolker, hvis yderst nøjagtige Spil stemte godt med Holbergs
i disse Roller hyppig tørre Komik, og han, Refleksionens tidligste
Kunstner paa den danske Scene, har sikkert paa det
omhyggeligste skelnet mellem Komediernes højst forskellige Jeronimus’er.
Magdéloneme vare i gode Hænder hos Madam Lenkiewitz, hvis
spidse Anstand, der paa Portrætet minder noget om en Høne, der
bryster sig, maa have passet omtrent lige vel til den forlystelsessyge
Magdelone i Maskeraden og til den rangstolte Donna Olympia i Don
Ranudo, hendes Munds bestemte Udtryk gjorde hende skikket til
at fremstille »Rasmus«’en i Magdelonegalleriet (i Pernilles korte
Frøkenstand), og hendes Skikkelse var ungdommelig og fristende
nok til den leflende Kokette i Julestuen.

Om Tradition fra disse to ypperlige Holbergfremstillere kan
der paa Grund af Rollernes nærmeste Ihændehavere saa godt som
ikke være Tale. Vel skal Schwarz have ytret, at han i sine
Gammelmandsroller havde taget Clementin til Mønster, men det
har ikke baadet Holberg ret meget, da han end ikke har spillet
en eneste holbergsk Jeronimus. Rollen faar først mange Aar efter
en betydelig Fremstiller i Ryge, hvis herskesyge Væsen hos
Holberg sikkert har fundet sit bedste Udtryk i den myndige Borger i
Maskeraden. Fra ham gik den i Arv til Gamle Rosenkilde,
der sagtens med mest Held har fremstillet de narrede Fædre blandt
Jeronimus’erne. Hans Søn Adolf Rosenkilde bevarede trofast
Masken, der nu som hele Spillet var bleven saa temmelig ens i
alle Jeronimusroller. Samtidig med ham spillede Kristian
Mant-zius ogsaa nogle Jeronimus’er, og hans lidt støjende Spil fandt
bedre Udtryk for Husfaderen: hans Glansrolle her var dog den
fedtede Hykler i Pernilles korte Frøkenstand, medens Adolf Rosen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0644.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free