- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
639

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Arthur Aumont: Holbergtraditionen paa den danske Skueplads

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

herpaa. Enkelte Træk i Den Stundesløse kan med uantastelig
Vished føres tilbage til Rollens første Ihændehaver dementin,
fra ham er Traditionen med et Middeltalents jævne Borgerlighed
overleveret af Arends til Lindgren, hvem Rollen kun lidet passede;
fra ham gik den over til Rosenkilderne, Fader og Søn. Den
politiske Kandestøber fører Hr. Collin tilbage til dementin, og visselig
mange af de Smaatræk, Peter Schram ved denne Komedies sidste
Genoptagelse morede Publikum med, vides at være benyttede af
Clementin, men det er alligevel rimeligere, at det altsammen skyldes
Iver Als. Denne havde i Læderstræde spillet Mester Herman til
Holbergs fulde Tilfredshed, og det er netop i Anledning af Ais’s
Genindtræden i Truppen paa Kongens Nytorv, vi ser Holberg
træde aktivt op og fratage Clementin Rollen, og Als overtog
derpaa »efter Autors Vilje«, som det udtrykkeligt bekendtgjordes,
Kandestøberen. Hvad er nu rimeligere end, at Clementin, der
begyndte som en Stymper, men ved Flid arbejdede sig frem
til at blive en første Rangs Skuespiller, der ogsaa som
Kandestøberen stod højt, nøje bar studeret Ais’s Spil, som han af
sørgelig Erfaring vidste havde Holbergs Bifald? Jakob v. Thybo
stammer ligesom hele den militære Type fra Frydendahl, altsaa
fra dette Aarhundredes Begyndelse, og trænger derfor haardt til
et kritisk Gennemsyn. Erasmus Montanus er noget yngre endnu:
C. N. Rosenkilde er Rollens Skaber, det er ham, der først
lod Ironien spille om Erasmi Læber i Omvendelsesscenen. Den
næste Erasmusfremstiller, Kristian Mantzius, accentuerede
langt stærkere Montani Martyrium end den opblæste Latterlighed.
Og den nuværende Erasmus, Emil Poulsen, har alt flere Gange
ændret Spillemaade; han begyndte med stærkt Lys over
Latterlighederne, stillede saa pludselig disse i stærk Skygge og fik en
næsten sympatetisk Skikkelse frem, og endelig ved den sidste
Genoptagelse gav han i Erasmus et historisk Genremaleri, udført
med stærke Farver og bred Penselføring. Tilbage staar endnu
Jeppe paa Bjærget, der siden 1748 kun har haft fire Fremstillere:
Hortulan synes efter det af Rosenstand-Goiske paatalte Spil med
Ridefogdens Kone at have lagt Vægt paa den liderlige Side hos
Jeppe, Gjelstrup har maaske lagt mere Vægt paa at vise Drankeren
i ham, Lindgreen gjorde ham til en snu Bonde, og Phister
mildnede noget det latterlige Skær og søgte at vække Tilskuernes
Medlidenhed med den arme Hanrej. Sidste Vinter spillede Otto
Zinck Jeppe; han, der des værre kun naaede at udføre Rollen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0649.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free