- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
661

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - Civilingeniør H. Hornemann: Elektriciteten i Teatrene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Elektricitet, og kun 4 af de svage Léclanché’s Elementer benyttes
saaledes i Théatre français til at bringe det enorme
Vandtryk til at virke; Brandsignalapparater ere overalt anbragte og
staa i Forbindelse med Jærntæppets Mekanisme, saaledes at dette
sænker sig, naar Brand mældes; herved opnaas, at Publikum
udelukkes fra at se Røgen og Ilden, og Panik vil vanskeligere opstaa;
for dernæst at lade Røgen slippe ud, er i nogle Teatre en Luge
anbragt over Scenen, og dennes Skodder aabnes da i Brandtilfælde.
Alle Foranstaltninger og Apparater ledes af én Chef, der ad
elektrisk Vej uddeler sine Ordrer; en Underordnets Mangel paa
Konduite fører derfor nu ikke saa let de alvorlige Følger med sig
som forhen, da tit en enkelt Mand ved at tabe Hovedet foraarsagede
Hundreders Død. — Som allerede sagt, ødelægges Dekorationer
ved Gaslyset, og selv Imprægneringen staar under Varmens stadige
Indflydelse ikke sin Prøve; nye Processer maatte da finde Sted,
og dette var baade kostbart og tidsspildende. — Nu kan
Glødelampen anbringes overalt, og saa vel Opera som Skuespil og
Ballet gøre i fuldt Maal Brug deraf til Udstyrene. Særlig i
Balletten spiller den en fremtrædende Rolle, og saa vel til
Belysning af Grupper som til Fakler etc. er den og Buelampen uden
Konkurrence. At Danserinder kunne have elektriske Lamper i
Haaret, er en bekendt Sag, men videst er man gaaet i Wien,
hvor Elektriciteten i en Ballet fungerer paa følgende Maade:
Hver Danserinde (4 eller 6 i alt) har i Haaret 3 Glødelamper og
i hver Side en Trykknap. End videre er foran i Bæltet et
Ringeapparat anbragt, og alle Klokkerne ere stemte forskelligt.
Elektriciteten kommer fra Akkumulatorer i Tournuren, og der skal en
kold Natur til at modstaa Glimtene fra Lamperne, Øjnene,
Klokkernes harmoniske Sammen- og Vekselklang med Musiken
samt endelig Dansen.

I et bekendt elektrisk Tidsskrift stod for nogen Tid siden
de vigtigste Punkter, der vare at iagttage ved en elektrisk
Teaterinstallation for at gøre den farefri, og vi skulle her anføre disse:
1) Saa vidt muligt at have Maskiner, Kedler, Dynamoes etc. uden
for Teatret (naar den nødvendige Elektricitet ikke kan faas fra en
Centralstation, for dette er og bliver Idealet); kan intet af dette
realiseres, da at sikre sig ved brandfri Rum, ueksploderbare Kedler etc.;
dog vanskelig vil man her kunne undgaa, at nogen Larm da trænger
op til Tilskuerne. 2) At have tilstrækkelig tykke Ledningstraade,
saa Glødning aldrig risikeres. 3) Sikkerhedstraade (ɔ: Blytraade,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0671.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free