- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
672

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - Andreas Aubert: Manet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sammenstilling af disse tre Navne er for øvrigt kun et Udtryk for
selve den Kendsgerning, at de tre store Hovedfaser, som man har
kaldt Romantik, Realisme og Impressionisme, har været knyttet
hver til sit af disse tre Navne som sine Hovedrepræsentanter.

IL

Inden vi gaar over til at omtale Manet, skal vi følge denne
Anvisning af Zola og først gøre os Rede for Delaeroix’s og Courbets
Betydning.

Delacroix brød i genialt Ungdomsmod — med Gros og
Gericault som Forløbere — gennem Davids størknede Skole, idet
han sprængte Skulpturformerne, hvori Malerkunsten var presset ind,
og skænked den Liv og Farve, Bevægelighed og »Rum«. Med et
Ord han viste, hvad det vil sige at male.

Og hvad Fremstillingens Indhold angaar, udvided han Maler*
kunstens Horisonter. Oldtidens klassiske Liv vedblev ikke længer
at være den alt overvejende Genstand for dens Sujetvalg. Han
aabned den Middelalderens Romantik og Orientens fjærne,
fantastiske Verden.

Under den videre Udvikling udvides fremdeles Sujetvalgets
Grænser. For en romantisk Tankegang vil Skønhedsdefinitionen
falde sammen med Dina Dorphs i »Samfundets Støtter«: det er
noget, som er stort og langt borte. Realismen bringer den nær,
optager Nutiden med Livet, som rører sig om os, ogsaa Prosaen,
selv det »stygge« og udelukker ikke engang Tendensen.

Som Trediveaarenes Romantik fik sin Heros i Delacroix’s
noble Universalaand og gennemdannede Personlighed, fik de nyere
Strømninger — ikke alene de kunstneriske, men indirekte ogsaa
de literære — sin alsidige Repræsentant og ivrige Forkæmper i
Courbet, Bondestudenten fra Ornans.

Gennem Pariserkommunen har hans Navn vundet herostratisk
Berømmelse: han har faat Hovedskylden for Vendomesøjlens Fald
og blev dømt til at betale Udgifterne ved dens Genopførelse. Det
brød hans Tyrekraft, og han døde i Landflygtighed. Senere
har hans Ven, den bekendte Kunstforfatter Castagnary i en egen
Brochure stillet hans Optræden i denne Sag i et langt gunstigere Lys.

Ved sin rige, men usammenhængende Individualitet, som han
vidste at gøre gældende i en selvsyg og stivnakket Arrogance, ved
sin raa, men tillige oprindelige og i Dybden begejstrede
Kunstnernatur kom han til at blive et omfattende Udtryk for de nyere

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0682.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free