- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
674

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - Andreas Aubert: Manet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som bestemmer Tidens Grundpræg og frembringer dens mest
udtryksfulde Værker. Men den aabner ogsaa Livskilder for de idealere
Følelser og Former — nu allerede og for dem, som Fremtiden vil
skabe. Ti Menneske-Aanden er rummeligere, end at nogen enkelt
Tid —ligemeget en realistisk eller idealistisk — skulde give den sit
fulde og endelige Udtryk. I Kunstens Historie som i
Menneske-aanden er der Plads for de mest forskellige Former og Idealer.

HL

Side om Side med denne betydningsfulde Udvikling i Sujetets
Historie — og fremgaat af den samme Tankegang — løber en
tilsvarende koloristisk.

Delacroix’s Standpunkt er væsentlig et symfonisk: i sit
Temperaments medfødte Sympati for Venetianerne og Rubens søger
ban en musikalsk Virkning gennem rige Farvekompositioners
Harmonier. Courbet bevæger sig mere og mere frem mod en objektiv
Fremstilling af Naturens Lokalfarver i deres sande Farvetone og
deres ægte Ly s-Værdi (valeur).

Her bliver der ikke Tale om nogen vilkaarlig Harmonisering,
men vel om en Harmoni. Nemlig Naturens egen, idet den
harmoniserer alt gennem Luftens og Lysets samlende Enhed. Det er
denne Harmonis Skønhed, vi glæder os over, naar vi finderet
Billede fint og sandt gennemført i Lys og Luft. Og det er kun
de ægte Kolorister, som formaar at gøre dette. Jeg husker, en
ældre Maler undred sig over, at vi kaldte Werenskiold Kolorist.
Det var uden Tvivl, fordi han kun ansaa det symfoniske Maleri for
koloristisk. Jo Werenskiold er Kolorist — selv i sine grønneste
Billeder. Men han er det først og fremst i Kraft af de ægte
Lysværdier — selvfølgelig ved Siden af de sande og fine Farvetoner.
Et af Werenskiolds grønne Billeder, stillet ved Siden af Titians
»Gravlægning« f. Eks., vil tydeligere end Ord klargøre Forskellen
mellem de to koloristiske Principer.’)

Endnu koncisere kan Forskellen mellem dem udtrykkes
saa-ledes: Det symfoniske Princip beror paa Farvernes Harmoni,
det realistiske (Valørmaleriet) derimod paa Lysets.

Det er netop i Sammenhæng hermed, at Begrebet valeur
(Lys-Værdi eller kanske bedre »Lysholdighed«) har faat en saa
stærk Betoning i den nyere Tids Kunstterminologi.

‘) Eller et andet: Delacroix’s „Sardanapal" ved Siden af Bastien Lepage’s
.Oktober".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0684.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free