- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
682

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - Andreas Aubert: Manet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Le bon bock — Øldrikkeren ved sin Sejdel — vandt ikke alene
Kritiken, men ogsaa det store Publikum, og Manets Venner
be-gejstred det i den Grad, at de til Billedets Ære og med dets Navn
stifled en Maanedsmiddag, hvor Modellen, en Kobberstikker Belot,
præsiderte i hele sin fede, rødmussede Jovialitet, og hvor der
enkelte Aftener kunde samles over 300 Gæster.

Man skal vanskelig i Nutidskunsten finde et Værk, der
er kommet Frans Hals nærmere i umiddelbar Djærvhed, i
frisk og kraftig Farve. Frans Hals var saa at sige sin Tids
»Impressionist«: ingen har overgaaet ham i Anskuelsens Energi.

VIII.

Imidlertid har en ny og ejendommelig Impuls grebet Manet:
Begejstringen for det japanesiske Maleri faar en væsentlig
Betydning for hans Udvikling.

Det er almindelig bekendt, hvorledes dé store
Verdensudstillinger har vakt Interessen for den japanesiske Kunst og Kunstindustri,
og hvorledes navnlig den sidste har haft Indflydelse paa flere
Grene af den europæiske Kunstindustri. Mindre bekendt tør det
være, hvor dybt Japaneserne gennem Manet og andre har
indvirket ogsaa paa vor moderne Malerkunst.

Jeg vil karaktisere denne Indflydelse gennem et Citat. »Det
kan synes underligt«, skriver Manets Ven Théodore Duret i 78 i
en Brochure om »de impressionistiske Malere«, »men det forholder
sig dog utvivlsomt saa: De japanesiske Album maatte komme til
Europa for at give vore Malere Mod til at slaa sit Staffeli op ved
en Elvebred og sammenstille paa Lærredet et dristig rødt Tag,
en hvid Mur, en grøn Poppel, en gul Vej og blaat Vand«. Vi
ser, det er Glæden i de stærke og straalende Farver, som den
japanesiske Kunst bragte, idet den retted Blikket mod Mbtiver,
man tidligere havde ladt ligge som ligegyldige eller umulige, og
mod »nye og dristige koloristiske Fremgangsmaader«, hvorved
man navnlig gennem stærke Modsætninger og enkle Masser søgte
at komme Naturindtrykket nærmere i Lyskraft og Farverigdom.

Vi kunde ved Udstillingen af Manets Værker1) se, hvorledes
Japanesernes Kunst paa de forskelligste Maader har optaget Manet * i

’) Sml. ogsaa Manets Tilhænger Amerikaneren Whistler i London. Lige indtil

i hans Raderinger mærkes den japanesiske Indflydelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0692.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free