- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
686

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - Andreas Aubert: Manet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

naa ved andre Midler. Den Ubestemthed, hvormed man
skelner hver enkelt Farve, meddeler Overfladen et vist Liv,
som den vilde savne, hvis den var dækket med en eneste Farve«.

Som Musikens Historie giver sig Udslag i Instrumentationens
Historie, paa samme Maade stiller Malerkunstens nye Opgaver,
nye Fordringer til de tekniske Midler. Og vi ser, hvorledes altsaa
ogsaa her Videnskaben træder hjælpende til.

Hos Manet finder vi ikke Slægtskabet med denne
dekom-ponerende Gruppe1) saa udpræget og omfattende, som vi paa
Forhaand kunde antage. Det er i forholdsvis faa af sine Arbejder,
at han paa en lignende Maade som disse Kunstnere søger at
gribe Naturen væsentlig gennem Farveindtrykkene i et Virvar af
Strøg eller af ublandede Flækker, som først ved en bestemt Afstand
faar Mening. Men fra ham er det dog, det første Stød er udgaaet,
som har afsat Bevægelsen, medens vi til Gengæld i enkelte af
hans senere Værker atter sporer denne Bevægelses
Tilbagevirkning paa ham selv i en kraftigere Anvendelse af Dekomponermg.

Han er den Maler, som »først har givet sig i Kast med et
videnskabeligt Studium af Lyset for at søge Lovene for Prismets
Dekompositioner i Naturens Farver og saaledes ophæve de sorte
Skygger, der er Glairobscurens Konvention«.

Saa samtidig er denne Bevægelse synlig hos en Række
Kunstnere, hos Claude Monet, Pissaro, Sisley, Renoir o. s. v. —
fra 1874 —, at jeg har villet fastslaa Prioriteten for Manet ved et
Citat af en fransk Kritiker, Gonse, som personlig har kunnet følge
Udviklingen og ikke har været henvist til alene at søge dens Spor
i Aarstallene, hvormed de forskellige Kunstneres Billeder er dateret

Og dog er det tvivlsomt, om ikke Gonse for stærkt
fremhæver Manets Fortjæneste, hvor det gælder den prismatiske
Dekomposition. Under en personlig Samtale underkendte Claude
Monet hans Paastand, og jeg skulde være tilbøjelig til at tro med
rette. Interessant var det samtidig at høre ham medgive, at det
er Fysikernes Eksperimenter, som har bragt Malerne
ind paa det nye Spor.

De Ord, som Gonse umiddelbart tilføjer, vil vistnok være
et Udtryk for de flestes Opfatning, som har Sympati for Manets
eksperimenterende Kunst. »Har Manet,« siger han, »helt ud løst
Problemet? Nej sikkert ikke. Men han har klart opstillet det i sine

>) De dekomponerende Impressionisters Billeder virker ikke flade, som Manels.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0696.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free