Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - Herman Bang: Vore Teatres Dekadence
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Og for hver ny Sammenstyrten lyder fra de endnu for
Teater interesserede bestandig højere Raabet om: nye Mænd —
nye Mænd og Baner.
For at bøde paa den egne Utilstrækkeligbed indkaldte
Dagmarteatret fremmede. Jeg vil være den sidste til at dadle
Principet. Gensidig Udveksling af Kunst vil være en af
Fremtidsvejene, Skandinavien maa gaa. Men i Dagmarteatrets særegne
Tilfælde var Inkaldelsen af Gæsterne betænkelig.
Disse Kunstnere med et fremmed Sprog og med en
fremmedartet Spillemaade maatte, om de skulde gøre sig gældende,
forefinde et paa samftie Tid baade fastere og smidigere Ensemble.
Fastere maatte Ensemblet være for at det ikke under den fremmede
Indflydelse skulde blive vaklende i den hjemlige Spillemaades
Virkninger, smidigere for at det nænsomt kunde bøje disse
Virkninger sammen med Gæsternes Spil.
Med Dagmarteatrets usammenspillede Personale som Ramme
blev Gæstespillet kun det Slags Stjærnespil, som nedtrykker
ethvert Ensemble og særlig hos denne Trup kun øgede Forvirringen
og Mistilliden.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>