- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
718

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - A. Aumont: Teatrene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

spil, der faldt indenfor det alvorliges Ramme, temmelig hurtigt at afviste det
anden Klasses Stempel, der hidtil havde været dem paatrykt: Ordet
.Sekondteatre’ skrinlagdes og afløstes af „Privatteatre«.

Dette gik helt naturligt til; den moderne Retnings Journalister indsaa,
at Opførelsen af et omstridt Stykke næsten intet betød, naar dette skete paa
en Scene, der i ikke faa Menneskers Øjne havde et ukunstnerisk Skær, og de
gjorde derfor alt muligt for at undergrave denne Fordom. Fremdeles saa de
ganske klart den Fare, det for en privat Teaterdirektør var i en reaktionær
Hovedstad at hjælpe frem paa Scenen banlyste Skuespil, og de fandt sig derfor
ved hvert saadant Skuespils Opførelse mere og mere takskyldige mod den modige
Direktør, og deres Tak blev en Seen-gennem-Fingre ikke blot med Udførelsens
Mangler, men ogsaa med det øvrige Repertoires Elendighed. Nogle brugte
Sprogets stærkest rosende Ord, andre, de besindigere, anvendte med Flid de
mindst sigende Udtryk, ja de vænte sig endog til at skrive saaledes, at det
kunde ret forstaaet tydes paa dobbelt Vis; skrev man saaledes: han (eller hun)
spillede saa lystigt som altid eller med den tragiske Kraft, han (eller hun)
raader over, saa tog dette sig meget net ud, men det skulde maaske
underlægges den Betydning, at da omtalte forhen ikke havde lagt Lune eller tragisk
Kraft for Dagen, var Spillet temmelig tarveligt.

Medens Kritikerne ved saadanne underforstaaede Forbehold, der ofte kun
laa klart for deres eget Øie, følte deres kunstneriske Samvittighed saa temmelig
fri, gled Privatteatrenes Repertoire jævnt, men sikkert ned ad Forfaldets
Skraa-plan: Gennemsnitsgodheden af de opførte Stykker blev tarveligere Aar for Aar,
og samtidig blev Opførelsen af moderne Skuespil sjældnere og sjældnere
Publikum blev trevent, knappe Tider slog tillige ind, og Kritiken, der vidste
at dette eller hint Stykke var Knald eller Fald for Direktøren, listede fløj elsbladt
uden om Manglerne som Katten om den varme Grød. Kritiken fik dog snart
Øjnene op for, at der bag Direktørernes Jagen efter et Kassestykke ikke gemtes
literær Ærgærrighed; den krævede saa højlydt gode Stykker, men Direktørerne blev
ved deres, at dertil var Publikums Smag ikke nok uddannet. De saa ikke eller
vilde ikke se, at deres Direktorats Achilleshæl maaske netop sad i Repertoirets
holdningsløse Blanding, de vilde ikke begribe, al de herved stødte begge de to
store Bestanddele, af hvilke vort Teaterpublikum bestaar. Den mindre Del
med udviklet Smag stødtes tilbage, naar Direktøren fra Éunstens frodige
Jordbund atter begav sig ud i Udstyrets golde Ørken, de trak sig halvt fornærmede
tilbage og skulde saa næste Gang, et literært Skuespil opførtes, først
møisom-meligt vindes tilbage. Paa nøje samme Vis følte det store, brede Publikum
sig forurettet, naar Repertoiret krydredes med altfor skarpe Sager. Nogle
Direktører ligger alt fældet af disse Grunde, sidst Hr. Cetti; maatte nu Skaden
snart have gjort de tilbageblevne saa kloge, at de indser, at stræng Ensartethed
i Repertoiret er den første Betingelse for et fast Publikum.

Skam faa vort literære Publikum, om det ikke af bedste Ævne støttede
en Scene, der styredes efter virkelig kunstneriske Principper; men vilde dette
Publikum være stort nok til at bære el saadant Teater? Næppe straks, li den
literære Del af vort Teaterpublikum er kun ringe, og det store jævne Publikum,
hvis Gane ikke er vant til saa kraftig Kost, maatte først opdrages, og der vilde
saaledes gaa en ganske rum Tid hen, inden et saadant Teater kunde bære sig,
det vilde derfor med andre Ord være uundgaaelig nødvendigt for Direktøren

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0728.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free