- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
748

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober—November - Docent Cl. Wilkens: Georg Brandes som literær Kritiker. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Digtets Sandhed i absolut-etisk Forstand, om Gyldigheden af dets
Idealer etisk set. Vi faa da den etisk-æstetiske Kritik.
(S. Kierkegaard, Gousin osv.).

D. Den psykologiske Kritik. Foruden de angivne
Synspunkter gives der et andet overordentlig væsentligt. Den
historiske og æstetiske Kritik se paa Værket, ikke paa
Frem-bringeren, i hvert Fald ikke paa Frembringeren af anden Grund
end for at rose eller laste hans Tendens. Men da Værket jo ikke
falder ned fra Skyerne, men fødes i en menneskelig Bevidsthed,
maa man ikke oversé den lille væsentlige Kendsgerning, at det er
en Frembringelse af Menneskeaanden og af denne bestemte
individuelle Aand. »Kunstværket er ikke blot »Menneskets Værk«,
men et Værk af et stort Menneske, der ser klarere og elsker
stærkere og føler dybere end andre Mennesker og som paa
ejendommelig individuel Maade er et Udtryk for Tidens Aand. Det
Indhold, Kunstværket udtrykker i Formen, er en ideal
Livsværdi, som denne er sét, følt og i afklaret
Sindsbevægelse elsket af en ejendommelig fin og stærk Sjæl,
en Sjæl med et eget Livssyn, i hvilket og Tidens og
Racens Aand paa individuel Maade rører sig«1). »Som
Michel Angelo giver sin vældige og mandige Aand Udtryk i sine
Skikkelser, saaledes overalt i den store Kunst: Kunstnerens
ejendommelige subjektive Livssyn bliver bestemmende
for hans Opfattelse af det (objektive) Liv, han lader
leve og røre sig i sine Skikkelser, for hans Valg af
typiske Træk og Karakterer, og disse faa de Former
og Udtryk, der svare til dette saaledes inspirerede
Liv« * *). Skønheden er her Kunstskønhed, og förstaas kun ud fra
Kunsten, og Kunsten atter kun ud fra Kunstneren, ud fra den
ejendommelige Brydning af Subjektet og Æmnet, hvis Frugt
Værket er.

Den første Vej til denne dybere Forstaaelse er da
Sympatien: Kun en ejendommelig smidig og sympatetisk Aand finder
Vejen til en menneskelig Sjæl. »En Kritiker,« siger Taine (Brandes’
Fremstilling S. 70), véd nu til Dags, at hans personlige Smag
intet Værd har, at han maa se bort fra sit Temperament, sine

’) Min Æstetik. S. 174.

*) lbid. S. 173.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0758.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free