- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
753

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober—November - Docent Cl. Wilkens: Georg Brandes som literær Kritiker. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

elementariske Kritik, idet der altid vil finde en Bedømmelse Sted
efter sporadisk anvendte Principer. Men hvad der saa skiller
Vejene, er det afgørende Synspunkt for Kritiken. Synspunktet,
det er Gnisten, Lyset i Kritiken.

J. L. Heiberg, vort Lands første store æstetiske Opdrager,
gik ud fra det formelt-tekniske Synspunkt. Den første Sondring,
Kritiken foretager, fremgaar af Prøvelsen af det
umiddelbart-poetiske, en Erkendelse af Digterværkets poetiske Fortjæneste i
Almindelighed, der helst maa overlades til den umiddelbare
Følelse, til den offentlige Dom, eftersom den ikke kan motiveres,
med mindre man gaar ind i det tekniske. »Der var en Tid, da
man i alle Lande, forledet ved en misforstaaet Efterligning af
franske Mønstre, næsten ganske oversaa det poetiske i
Kunstværket, og ene og alene holdt sig til det tekniske, men dette,
adskilt fra hint, bliver lige saa vel til Spidsfindighed som det
dialektiske, naar det adskilles fra Spekulationen. Hvor det
poetiske ikke er tilstede som en usynlig Basis, der kan og bør der
ikke være Tale om det tekniske, ti dette finder kun Sted under
Forudsætning af hint.« »Bedømmelsen af det tekniske er
uund-gaaelig, men den maa støtte sig paa Følelsen af det poetiske,
a: Kritiken maa, som alt hvad der er dialektisk, udspringe af
noget umiddelbart, ti ellers er den tom, men det umiddelbare
kan lige saa lidt undvære hin Refleksion af sig selv, ti ellers er den
intetsigende.« Skal Kritiken derfor blive andet end- en tautologisk
Ros og Dadel, maa den føres ind i det tekniske, a: i Prøvelsen
af Digterværkets Overensstemmelse med den Digtart, hvortil det
hører. »Det poetiske kan ofte være adskilt fra det tekniske.
Saaledes kan en Tragedie have et poetisk Stof og i sin Udførelse
vidne om en poetisk Aand, men den kan med alt det forfejle
Tragediens Fordringer; ti Digterværket skal ikke blot i
Almindelighed være poetisk, men det skal ogsaa i alle Henseender svare
til den specielle Modifikation af Poesien, hvortil det hører. Et
Epos, et Drama skal ikke blot være poetisk, men det første skal
tillige være episk, det andet dramatisk. Saaledes er kun det
tekniske Genstand for Kritiken.« (Prosaiske Skrifter III. 198 fl.).
Det tekniske er Maalestokken: »Ethvert Arbejde, som svarer til

Fordringerne af den Digtart, hvortil det henhører, er godt; og
svarer det fuldkomment til sit Begreb, er det mesterligt.« (ibid.

VI. S. 58). Men denne Kritik er imidlertid vidt forskellig fra,
hvad man tidligere efter franske Mønstre benyttede som formel-

Tilskueren. 1888. 51

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0763.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free