- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
826

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober—November - Herman Bang: Vore Theatres Drift

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men selv om Direktørerne ikke skulde indse disse Fordele,
og det urimelige skulde kunne tænkes, at de benyttede en
meningsløs Ret — skænket af hvem ? — til at nedlægge et Veto mod »et
nyt Teater«, behøvede den, som havde Mod til at vove
Foretagendet, slet ikke at lade sig forstyrre. Vi har »dramatiske
Foreninger« nok, som i en Haandevending kunde omdannæ med det
nye Maal for Øje. Og maaske var Formen med en saadan
Privatforening overhovedet den bedste og bekvemmeste — af Hensyn til
Repertoiret. At danne »Selskaber« er jo paa alle Omraader blevet
et forstandigt Middel til uden Gene at omgaa uforstandige Love.

Med Hensyn til Øvelsesscenens Repertoire vilde tænkeligvis
forskellige Indvendinger lade sig høre.

I Tyskland, vilde man sige, er Teatrets Repertoire nemt
lagt. Det dannes uden Hovedbrud af hele Rækken af klassiske
Stykker, som hvert eneste Aar spilles paa alle tyske Scener, og
af alle de moderne »Lystspil« af Hr. Moser og hans Medbrødre
udi Haandværket, der er Middelteatrenes givne Brød. De tyske
Stadteatre gentager Aar for Aar en vis Del klassiske og nye
Stykker, der danner deres Stamrepertoire. Dette Stam-Sæt af
Skuespil giver sig af sig selv som Begynderscenernes Øvelsesstof.
Det er jo netop Begyndernes »Liste«.

Men vore Privatteatre har ikke noget saadant Repertoire.
De lever — takket være et over al Forstand dumt Monopol —
fra Haanden og i Munden paa Nyheder, der spilles ud og
glemmes, og spredte Repriser, hittede frem paa Maa og Faa hvert
tyvende Aar.

Under saadanne Omstændigheder, vil denne Indvending
slutte, synes Fordelen ved et Øvelsesteater betydelig forringet. Ti
man kan ikke føre de unge ind i et Repertoire der, hvor intet
Repertoire er.

Indvendingen kan lyde plausibel og har dog intet paa sjg.
Ti i Virkeligheden har baade Kasino og Folketeatret et Repertoire,
som Øvelsesteatret efterhaanden vilde gøre dem begge endnu mere
frugtbringende. Har ikke Kasino Hostrup, H. C. Andersen, Erik
Bøgh? Folketeatret Ghiewitz, Recke, Wengel, Fritz Holst? Og med
disse Navne er kun de allervigtigste nævnte.

Nu vel — disse Forfatteres Arbejder maatte være
Hovedstammen i Øvelsesscenens nyere Repertoire, der vel kunde lægges
saaledes til Rette for den enkelte Elev, at den, der kom til Teatret
med Ønsket om at begynde sin Karriere ved Kasino, fik fortrins-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0836.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free