- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
831

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober—November - Herman Bang: Vore Theatres Drift

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Større Driftsbillighed og forøget Arbejde, som muliggør
langt hurtigere vekslende Forestillinger, er de to Ting, som ene
vil kunne skabe ogsaa vore Teatre nogen Mulighed for at bestaa.

Og der er — naar et Øvelsesteater er grundet for at sørge for
Arbejdsvanthed i den næste Fremtid — efter min Mening kun
én Vej, ad hvilken begge Dele kan naas: Teatrene maa bestemt
dele Genrerne imellem sig og skaanselsløst udrense
deres Personale derefter. Et Farceteater bar ikke mere
Raad til at pynte sig med en Førsteelsker, der tilhører Skuespillet,
og en Lystspilscene kan ikke have Penge tilovers til at lønne
Baryton-Lieutenanten fra Operetten. Hver Direktør maa, regnende
med sit Teaters Rum, Traditioner, Beliggenhed, nuværende
Personale o. s. v. bestemme sig for én Genre, som han vil følge uden
Sidespring og efter hvis Fordringer han strængt og økonomisk vil
anlægge sit Personale, fra hvilket han udelukker enhver, som
hans Driftsplan gør overflødig og som derfor kun er en farlig
Byrde for hans Pung.

Direktørerne vil ikke have svært ved at bestemme sig for
den respektive Genre. Deres Teatre har, saa at sige, allerede
truffet Valget. Kasino er ved selve sin Bygning henvist til alle
Farcens Arter; Folketeatret bør uden Forvildelser ud i hverken
Bataillekomedien, den store Folkekomedie eller Operetten, blive ved
det Lystspil, hvori det ejer hæderkronet Tradition, og
Dagmar-teatret maa i det brede Drama, Folkekomedien, Bataillestykket
skabe sig sin Specialitet_____

Det kunde i dette Øjeblik synes, som om vore Scener var
paa god Vej til for Alvor at vie sig den bestemte Genre. Med
lang Erfaring for Øje maa man imidlertid frygte, at det des værre
ogsaa denne Gang kun synes saa, og at der kun behøvedes en
større Sukces paa et Naboteater for paany at slynge
Konkurrenterne i Armene paa alle fremmede Forsøg1).

’) Hvor dybt sidder nemlig ikke den fuskende Planløshed vore Scener i
Blodet. En Notits i et Blad fra i Dag er nok til at overbevise mig
derom. Det for Livet haardt kæmpende Dagmarteater indstuderer .Røverne*
— en udmærket Idé. Det Sehillerske Drama vil — naar ved
Indstuderingen Akcenten bevidst lægges paa .Roverscenerne* — fange Mængden som
det bredeste Folkeskuespil, vil interessere de lilerære som et nobelt
Forsøg. Dets mange Ensemblescener passer det brogede og ret
værdiløse Personale. .Røverne* var et udmærket Led af en Plan, hvor .Götz*
og hjemlige historiske Stykker — saa gode som vi nu har dem eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0841.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free