- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 5 (1888) /
886

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December - J. L.: Johan Monrads Selvbiografi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

selv, hvilket er Grundvolden for alt Samfundsliv. Hvorledes det
gik, naar to Jeg’er tørnede sammen, hvert med sit Krav paa
at være det foretrukne, kan oplyses ved et Træk af Leonora
Christinas Historie1). Da hun Natten efter d. 13de Marts 1661
iværksatte et Forsøg paa Flugt fra det haarde Fængsel paa
Hammershus i Forening med sin svagelige Mand og en Tjæner,
kom Selskabet ved Nedstigningen fra de bratte bornholmske
Klipper i en aldeles fortvivlet Situation, som alene kunde klares
ved hendes utrolig dumdristige Energi. Hun ytrede selv i en
senere Tid, at kun Gud kunde have ladet Foretagendet lykkes,
saa vidunderligt var det. Men Fængslets Kommandant Fuchs,
som de havde forsøgt at undfly, og som ogsaa betragtede hendes
foreløbige Held som overmenneskeligt, forklarede Sagen paa sin
Maade, idet han sagde, at hun kun ved Djævelens Bistand var
kommet over Faren. Det lyder som et Skænderi med Sværgen
og Banden; men vi tør ikke benægte, at de stridende Parter have
talt ud af deres inderste religiøse Livsanskuelse. Hvad der lykkes
for mig, er Guds Værk; hvad der gaar mig stik imod, er Djævelens
Værk. Gud er min specielle Gud — og Fanden i Vold med
mine Fjender!

Der er derfor ingen Grund til at blive rørt over denne
Slags Fromhed og Religiøsitet og navnlig ikke til at betragte den
som en etisk Garanti for Sanddruhed, Uskyldighed eller
Retfærdighed. Den er meget snarere det modsatte; den har i hvert
Fald intet med det etiske at gøre. Den er lige saa vel en
Religion for Menneskets siettere Jeg som for dets bedre Jeg. Men
dermed tør det ikke nægtes, at den er en stærk psykologisk Magt,
maaske des stærkere, jo mere naiv og umiddelbar — raa, om
man vil — den er, og at den kan yde megen Bærekraft under
Livets Tilskikkelser; det samme gælder jo f. Eks. om
Muhammed-anernes fatalistiske Tro. Leonora Christinas, Johan Monrads og
deres samtidiges Religion førte Kristendommens Flag og
dogmatiske Attributer; men hvor meget den egentlig har at gøre med
Oldtidens Kristendom, som den foreligger i det nye Testamente,
— det er et vidtløftigt Problem, som ganske vist fortjæner
omhyggelig at studeres, men som er altfor stort for denne Anmældelse.

’) Forekommer i S. Birket Smiths Leonora Christinas Historie II, S. 32.

J. L.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:38:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1888/0896.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free