- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
205

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar - Dr. phil. Alfr. Lehmann: Cl. Wilkens’ „Æstetik i Omrids“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anmældelse.

205

saa at hele vor Viden her udelukkende bestaar i de gode
Bemærkninger, som nu og da er gjort af fremragende Tænkere.
Den historiske Fremstillingsmaade er derfor her mere paa sin
Plads end i det foregaaende, men rent bortset herfra er Stoffets
Ordning langt mere gennemskuelig, saa at Forf. synes at have
omfattet disse Afsnit med størst Interesse. En enkelt Bemærkning
kan jeg dog ikke tilbageholde. Forf. tager her — og da i øvrigt
gennem hele Værket — i sine psykologiske Analyser altfor massivt
paa Fænomenerne. Selv i ganske primitive Tilstande finder han
en saa stor Masse Elementer, at man slet ikke kan gøre sig
fortrolig med, at alt det virkelig skulde kunne paavises under saa
enkle Forhold. Ved nærmere Undersøgelse viser det sig da
undertiden, at alle de forskellige Elementer slet ikke er forskellige men
knn andre Navne for den samme Ting. (Jvfr. Analysen af
Rums-formerne Side 59—GO, hvor første og tredje Element er identiske
Størrelser, medens det andet Elements Betydning er saare
tvivlsom). Andre Steder stilles de forskellige Elementer op. som om
de indgik som selvstændige, fuldt bevidste Følelser i Tilstanden,
medens de i Virkeligheden er ganske rudimentære og afgjort ikke
kunne findes i Tilstanden som bevidste Elementer. Der indtræder
derfor, idet Forf. selv faar en Fornemmelse heraf, hist og her det
besynderlige Tilfælde, at Forf. i den ene Sætning tager tilbage,
hvad han har sagt i den foregaaende. Saaledes ved Analysen af
det ophøjede, hvor Frygt nævnes som integrerende Led i
Tilstanden, Side 203. Efter at de forskellige Former, som Frygten ved
det ophøjede kan antage, er omtalte, siges der, at Frygtelementet
kun er svagt tilstede i nogle Tilfælde. Det fremtræder derimod
stærkt ved det ophøjede i Bevægelsen, i Lidenskaben. Hvis dette
Element faar Overhaand, føres vi ind i Livskampen og udenfor

det æstetiske____men forbliver vi i den æstetiske Tilstand, idet

Frygten kun indledes eller forbliver ideel ved Billedet af det
ophøjede, træder osv.« Der siges altsaa her i første Sætning, at
Frygten kan være stærk fremtrædende, i den sidste derimod, at
den i værste Tilfælde kun maa indledes. I Virkeligheden turde
Forholdet være det, at der slet ikke kan være bevidst Frygt
tilstede, uden at det ophøjede bliver grufuldt, men saa er vi straks
udenfor det æstetiske og dermed ogsaa udenfor det ophøjede.

Endelig slutter Værket med en let og klar Redegørelse for
de forskellige Forhold, som komme i Betragtning ved et
Kunstværks Tilblivelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free