- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
294

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts - A. Aumont: Teatrene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

294

Teatrene.

højst anbefalelsesværdigt. Kun Strindbergs Ønske om at »blive af med det
synlige Orkester og dets forstyrrende Lampelys og dets mod Publikum vendte
Ansigter« var gaaet i Opfyldelse.

De tre Stykker, der opførtes, gjorde alle det Indtryk at være Dele af et
større Hele: Paria og Den Stærkeste som Scener, Kreditorer som en
Akt. Dette sidste fældes af Strindbergs egne Ord om Ulevedygtigheden af de
usammensatte Karakterer paa Scenen, ti hvad andet er Stykkets Hovedperson,
Fru Tekla, end en ganske usammensat Karakter, der kun bestaar af
vampyragtig Djævelskhed. Det er som Strindbergs energiske Kamp mod Kvindens
Indflydelse og hendes Indtrængen paa Mandens Arbejdsmark havde paa dette
Punkt gjort ham ganske blind, saa han ikke kan skelne Forskel paa godt og
ondt, ellers havde han sikkert ikke ladet Kreditorer, der ikke faa Steder
virker som Parodi paa hans egne Teorier, aabne Forsøgsteatrets Virksomhed.
Velgørende var det ovenpaa at faa Paria, hvori, maaske fordi der ingen
Kvinder forekom, ja næppe omtaltes, godt Humør vældede frem i vittige
Repliker.

Aftenen sluttede med en Enetale: Den Stærkeste. Monologen er en
af de aflagte Kunstformer, Strindberg har paataget sig at kalde til Live igen;
han vil gøre den sand, ti, siger han, »det er jo dog sandt, at en Taler gaar
op og ned i sin Stue og repeterer sin Tale højt for sig selv, sandt, at en
Skuespiller gennemgaar sin Rolle højt, at en Pige passiarer med sin Kat, en
Moder pludrer med sit Barn, en gammel Jomfru snakker til sin Papegøje, at
en, der sover, taler i Søvne«. Hertil er intet at sige, men er det ogsaa sandt,
at en ung Frue, som i Den Stærkeste, der paa en Damekafé træffer en
tidligere Veninde, og som saa opdager, at denne har været hendes Mands Elskerinde,
taler ustandseligt, først vredt, senere medlidende i et Kvarterstid uden at
Veninden mæler et Ord? Denne Scene gør nærmest et kunstlet Indtryk, og dette
formindskes ikke ved, at der i samme Scene optræder en Opvarter, der uden
saa meget som et »Værs’go’« bringer Fruen en Kop Chokolade og uden at
forlange Betaling for denne hjælper Fruen i Overtøjet.

Stykkerne udførtes dels af Dilettanter, dels af veritable Skuespillere.
Blandt de første maa Frøken Nathalia Larsen nævnes som Djævelinden Tekla
i Kreditorer; paa hendes dristige Maskering passede ikke Strindbergs Ytring
om, at Damer hellere vil være smukke end sande; blandt de andre stod
Hr. Hunderup forrest: med en let Maskering havde han givet Arkæologen i
Paria et Ansigt, hvori Nyfigenhed, Spidsfindighed, Drilskhed og Kløgt vekslede.
Som Fruen i Den Stærkeste førte Fru Essen-Strindberg sig med rutineret
Anstand, og Ordstrømmen gled let frem.

Om denne Forsøgsteatrets første Forestilling kan Strindberg ikke med
rette anvende Slutningsordene af Fortalen til Frøken Julie: »Jeg har gjort
et Forsøg! Er det mislykkedes, er der Tid til at gøre ei nyt«, ti det blev,
maaske mest paa Grund af censurerende Autoriteteters Indgriben, intet virkeligt
Forsøg, men Tiden til et virkeligt Forsøg er stadig inde.

Det kongelige Teater har, som løseligt omtalt forrige Gang, opført
Henrik Ibsens sidste Skuespil Fruen fra Havet Symboliken fylder en god
Del i dette Stykke, men paa det kgl. Teater kvaltes denne Side af Stykket helt:
først og fremmest bidrog Hr. Foss som den fremmede Mand sit hertil, og
dernæst gjorde Hr. Jerndorf Lyngstrands Udmaten af dennes Fantasifoster, Gruppen:
den troløse Sømandskone og Hævneren, saa sjattent, at den ingen Form tik

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0314.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free