- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
302

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Figurmaler Karl Madsen: L. A. Ring

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

302 L. A. Ring.

Afkrog ikke til saa væsentlig Gavn og Glæde. Her hjemme rækker
de autodidaktiske Erfaringer ganske godt til; Hovedsagen for os
er, at der bydes os Kunst, som virkelig er alvorlig og trofast, og
vi gør Ret i at anse det for Hovedsagen.

Emil Hannover har i Tilskueren’s Augusthæfte 1888 vovet
den Paastand, at de franske Maleres Fremstillinger af det nøgne
hverken var Ry, Beundring eller Misundelse værd. Frk. Sofie
Holten fremhævede i nogle Mod bemærkninger i Kunstbladet, at
det ihærdige Studie efter den nøgne Model var Basis for den
franske Kunst og havde væsentlig Andel i dens Storhed og Styrke,
hvad selv en opmærksom Betragtning af de Billeder, der skyldes
de fremragende Folkelivsmalere Bastien Lepage og L’hermitte, klart
lod erkende. Jeg tror, Frk. Holten har Ret. og L’hermitte
forekommer mig et godt valgt Eksempel paa en gennem flittige
Studier af det nøgne ypperlig skolet Kunstner. Maaske er han nok
saa vindende i Smaabilleder og Tegninger som i sine store
Pragtværker, men de viser jo unægtelig en beundringsværdig —
fuldendt mesterlig — Sikkerhed og Kraft i Formbehandlingen. De
viser rigtignok ogsaa, at de rent akademiske Studier efter Modellen
kan drives med altfor megen Iver af den, der vil male Bønder, og
sløve hans Øje for væsentligere Ting. De pompøse
Forgrundsfigurer i L’hermittes Billeder ser altid ud som præmierede
Modelstudier, de er ikke en Smule mere interessante; den kraftige
gamle i Hostfolkenes Lønning afventer aabenbart Betalingen for de
Timer, han har maattet sidde saa stille som en Mus og kede sig
frygteligt, medens Kunstneren studerede Muskulaturen i hans Arme.
Næste Aar har det arme Bæst endda maattet staa op ude paa
Marken! Andre af L’hermittes store Figurer er endnu
kedsommeligere og endnu mindre troværdigt opstillede, de agerer jævnligt
som daarlige Skuespillere. Og det gaar mange af de
Folkelivs-malere, der sidder inde med størst akademisk Dygtighed, som det
gaar L’hermitte; de fører for ofte i deres Billeder Tankerne hen
paa Arbejdet efter Modeller, de har stillet hen for at male, og
frier ikke deres Kompositioner for noget lavet og livløst. Vi gaar
fra slige Billeder uden at Kunstneren egentlig har lært os noget
om det Liv og de Mennesker, han har fremstillet; han har ikke
afluret Livet dets sande Karakter og Menneskene deres sande
Ejendommeligheder.

Ring er nok ved Siden af L’hermitte i én Henseende Jørgen
Hattemager ved Siden af Kong Salomon, men Sammenligningen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free