- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
306

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Figurmaler Karl Madsen: L. A. Ring

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

306 L. A. Ring.

ind paa den Art af Idealisering, der er saa fremtrædende en
Egenskab i Millets Kunst. Hos Millet udviskes og forsvinder det
enkelte Menneskes individuelle Fysionomi bag de Karaktertræk,
der gør ham til en typisk Repræsentant for den Samfundsdel han
tilhører, han er ikke Per eller Paul, men Bonden, soin denne fra
Adams Tid har levet, som han fremdeles lever og vil leve. En
Slægt gaar og en Slægt kommer, Bækkene løbe i Havet og
Floderne gaar tilbage til deres Kilder, den Sædemand, Millet har
malt, gaar fremdeles hvert Aar hen over Markens Furer, og den
Høstkarl, Ring har malt, mejer dens Korn. Det er aabenbart
Millet, som har anvist Ring Motivets Behandlingsmaade og dets
Berettigelse til at fremtræde paa saa stort et Lærred, — skøndt
han selv kun en enkelt Gang har malt Figurer i saa stor en
Maalestok. — Desværre minder Billedet, der er storladent og
smukt i sin maleriske Holdning, i Henseende til Soliditet i Figurens
Konstruktion ingenlunde om Millet. Landskabet er nydeligt og
Kornet ganske udmærket malt.

En Sløjfning af det individuelle til Fordel for det
evigt-gyldige almene ligger vel egentlig næppe for Rings Talent. Det
var den fine og skarpe Karakteristik af det individuelle, der gjorde
del lille Billede af Blikkenslageren ved sit Arbejde saa tiltrækkende
og uforglemmeligt levende, og Rings ejendommeligste Billeder har
intet tilfælles med den Bondelivets Højsang, der klang i Millets
ædle Hjærte. Blandt Rings tidligste Arbejder var Tiggerbarn
udenfor en Bondegaard vistnok det, der tildrog sig størst
Opmærksomhed, og det har bevaret en høj Rang mellem alle Rings
Arbejder. Det var ligesom dette Billede, saa ubehjælpsomt det
end er malt, løftede os et Slør og første Gang viste vore undrende
Øjne, hvorledes Landsbybørn, som vi har set malte de Hundreder
af Gange, egentlig ser ud. Der var i disse to Figurer fra Top
til Taa den kosteligste Karakteristik, i Drengens mutte Holdning,
i Pigens spørgende og bebrejdende Blik, i Klæderne, ikke mindst
i Klæderne, ingen af vore Kunstnere syntes tidligere at have set,
at Klæderne ogsaa har noget at fortælle. Allerede i dette Billede
viste Ring sin Ævne til at skaffe en smuk og harmonisk
Samvirken mellem Figurerne og den landskabelige Baggrund.

Til de bedste af Rings senere Arbejder hører det lille
Billede, der oprindelig var fremme paa en Juleudstilling, og der
havde Titlen Udenfor ei Bondehus. Der stod en Kone med et
Barn paa Armen, et underligt Barn, egentlig kun et Sjal og en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0330.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free