Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Herman Bang: Adelaide Ristori
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
496
Adelaide Ristori.
bedsmænd, der sidder godt i det, er værdig til at spilles for
Abonnenter, som fordøjer.
Den Art Kunst udelukker Vandrelivet––
Da Ristori var femten Aar, spillede hun de store Dramers
Elskerinder. Da hun blev atten, var hun den færdige tragiske
Primadonna. Og i de følgende ti Aar er saa de vigtigste af de
Storroller skabt, med hvilke hun er rejst Verden rundt: Maria
Stuart, Myrrha, Fædra, Medea, Lady Macbeth, Elisabeth.
Naar vi møder disse Roller i Ristoris Studier, ser vi, at
alle disse Skikkelser er hende levende Væsener, som
hun enten elsker eller hader og som hun vil lønne eller straffe.
Hendes Kærlighed eller hendes Had er det, som skaber. Hendes
brændende Hengivenhed for Maria Stuart er Sjælen i det Spil,
der tvinger os til Medlidenhed med Ofret for Elisabeth, hendes
Had til Lady Macbeth vil lægge hele den kongelige Forbryderske
blot for vor Afsky.
Den Ristoriske Kunst er Anklage eller Forsvar. Hendes
Spil er Dom eller Frifindelse. Mytens og Historiens Heltinder
staar for Skranken. En ny Portia dømmer dem iført det
tragiske Skrud. Ristoris Kunst er en Fanatikers
Historiefremstilling.
I denne Historieskrivning blev Lady Macbeth og Dronning
Elisabeth sikre paa Skafottet.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>