- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
735

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - Figurmaler Karl Madsen: Indtryk fra Verdensudstillingen. Fransk Malerkunst. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

poetiske Egenskaber med en overordentlig festlig dekorativ Virkning.
Derimod viser den intet af de Billeder, hvor den blide Corot ofte
med Held bar anslaaet en mørk, uhyggelig fantastisk Stemning
og erstattet den sædvanlige mythologiske Staffage med Figurer fra
Biblen, Dante eller Shakespeare. I øvrigt er Corot ikke ringest i de
Billeder, hvor han har holdt sig til klart bestemte og gærne jævnt
fordringsløse jordiske Lokaliteter. Hvor paradisiske eller
mystiskromantiske end Flertallet af hans Billeder er, er vi dem maaske
mest taknemmelige fordi de oplader vore Øjne for Skønheder,
Jorden virkelig ejer, Skønheden i de disige Luftlag, der i Morgengry
og Aftenskumring, ja, ofte midt paa Dagen, omhyller og bader
nært og fjærnt. Corot behøver hverken at tage Pan eller Orfeus
til Hjælp for at fortrylle os, han kan male et Klitlandskab eller
et Pär Huse under nogle gamle Pile saaledes, at vi finder den
ikke paradisiske Verden, i hvilken vi lever, fuldkotamen i Dejlighed.
Et Havneparti fra La Rochelle, der findes paa Udstillingen, har
i sine fine blonde Toner noget, der kan minde os danske om
Eckersberg og — endnu mere — om Købke, men Behandlingen
er jo adskilligt bredere, om den end ikke her er naaet at blive
saa summarisk, som i Corots senere Billeder. Corot dvæler aldrig
ved Enkelthederne, men han forstaar udmærket at lade os ane en
Mangfoldighed af dirrende Blade i Træernes Løvmasser og et frodigt
mylrende Planteliv under Engenes lette graa Slør.

Et Par af de Figurstudier af Corot, der findes paa Udstillingen,
er megen Opmærksomhed værd ved de overordentlig delikate og
fint sammenstemte luftige Toner, især et Studie af en ung Kvinde
med et stribet, graaligt blegrødt Sjal over Skulderen.

Om Rousseau giver Udstillingen mindre fyldig og mindre
klar Besked. Der er enkelte udmærkede stemningsfulde
Smaa-landskaber, der er andre Billeder, der viser meget subtile Hensigter,
uden at Kunstneren dog ret har naaet sit Maal. Rousseau, der
var langt mere søgende end Corot og hos hvem Naturens Poesi
aabenbarede sig i en langt rigere Skala af forskelligartede
Virkninger, har vistnok oftere forfejlet sit Bytte. Et af de interessanteste
Arbejder, Udstillingen viser af Rousseau er et ret naivt malt men
fængslende karakterfuldt Billede af en Landevej gennem en Bondeby,
Træerne i dens Hegn har faaet en snurrig pyntelig broderet
Behandling.

Jules Dupré — der vistnok endnu er i Live — ogDaubigny
fortjæner vel fefter Corot, Rousseau og Millet at nævnes som de

49*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0775.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free