- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
744

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - Figurmaler Karl Madsen: Indtryk fra Verdensudstillingen. Fransk Malerkunst. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

er en kold, forstandig, tænksomt beregnende Maler, der bevæger
sig i de gamle Tider med samme Forsigtighed som Linjedanseren
paa sin Line. Han vover intet ud over en ganske nøjagtig
og saare dygtig Afkopiering af en karakteristisk Model i et
fuldkomment korrekt Kostyme, denne Afkopiering, der voldte ham
saa store Bryderier, da hans stærke Energi — det siges, paa
Trods af en Avisartikel — tvang hans sindige og lidenskabsløse
Natur til at gøre det beundringsværdige Kunststykke at male et
Billede med Fart og Bevægelse, det berømte Slagsmaalsbillede, —
Linjedanserens Mesterspring.

Lange har allerede rigtigt fremhævet, at den
Ejendommelighed ved Meissoniers Kunst, at den viser svundne Tider, for
Nutidens Mennesker giver den et Plus i Interesse, der i Fremtiden
utvivlsomt vil forvandles til et Minus. Ja sikkert; i mine Tanker
er den Genre, til hvilken Meissonier har viet sit i Sandhed store
Talent, falsk i Bund og Grund. En moderne Behandling af
Fortids-Æmner tør vistnok kun gøre Regning paa at bevare et
uvisneligt Værd gennem Tiderne, naar den er præget af en stærk
lyrisk Beaandelse, af en dyb Personlighed eller af et
ejendommeligt moderne Syn. Meissoniers Kunst bærer ikke i synderlig høj
Grad noget saadant Præg. Amatørerne af Kabinetsstykkerne vil
vistnok aldrig svigte ham, hans Kunst har Egenskaber, som ogsaa
maa afnøde de kommende Tider oprigtig Beundring, men de vil
næppe regne ham for en af de store — endsige da for den største
— i det 19de Aarhundredes Malerkunst.

Intet Under, at han i Nutiden har været overvurderet! Fra
en romantisk Kilde har dybe Strømme af historiske og
kulturhistoriske Interesser gennemtrængt vort Aarhundrede, bredt sig
fra Samfundets højeste Lag næsten til dets laveste. En Kunstner,
der har budt disse Interesser en saa pikant Underholdning, som
Meissonier har delikateret dem med, har haft let ved overalt at
finde et villigt Øre og høste rigere Bifald, end mangen langt
vægtigere Tale har formaaet. Desuden gaar det des værre gæme
med Kunsten og det store Publikum som med Svinedrengen og
Prinsessen. Hun foragter den rigt og sælsomt duftende Rose,
der er spiret op af det ædleste Hjærte og har suget Livskraft af
dets Blod, — som Publikum Jiar foragtet Millets Kunst. — Hun
ringeagter selv den sjældne Nattergals smeltende bløde, vidunderdejlige
Fløjtetoner, — som Publikum har ringeagtet Corots Kunst. — Men
kommer saa Grydens — Gudbevares, højst interessante — For-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0784.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free