- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
786

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - Figurmaler Karl Madsen: Indtryk fra Verdensudstillingen. Fransk Malerkunst. II - Bastien Lepage

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kærlighed og Frygt, i alt Fald ikke i vor Tid, ti vi bør vel ikke
glemme, at der først og fremmest var en gammel Kunstner, der
hed Jan van Eyck, dernæst andre gamle Kunstnere, der hed
Anto-nella da Messina, Durer og Holbein, som, hvad den kærlige
Ærbødighed for Naturen angaar, med fuldkommen engleren
Samvittighed har kunnet vandre til det Elysium, hvorfra nu deres
Aand tilvinker os at følge deres Eksempel. Der stod som en
mærkelig Rune paa et danak Landskab, der for nogle Aar siden
hang paa en Foraarsudstilling, den Indskrift: »Sancta simplicitas!«
De Ord har Bastien-Lepage med Rette kunnet sætte som Devise
i sit Vaaben, for saa vidt som han altid med den priseligste
Uskyld har søgt at gengive Naturen Træk for Træk og Tomme
for Tomme uden at lægge til eller trække fra, med den særegne
Karakter af hver individuel Enkeltform, hvis Forhold til og Plads
i Helhedsvirkningen han dog ikke lod slippe sig af Syne.

Ogsaa i andre Henseender udmærker Bastien-Lepage sig
ved en Simplicitas, der dog næppe overalt er lige hellig, lige
troskyldig naiv. Der er i det med Rette berømte — tidligt malte —
overordentlig skønne Portræt af Kunstnerens Bedstefader og det
faa Aar senere udstillede Dobbeltportræt af det hæderlige, ikke
meget distingverede, men aabenbart særdeles elskværdige Ægtepar,
der var Kunstnerens Faddere, en saa vindende Ligefremhed, en
saa ukunstlet Naturlighed, at man er tilbøjelig til at prise den
landlige Luft, i hvilken Kunstneren er vokset op, for de
Egenskaber, den Sundhed og Styrke, den uden Tvivl har bidraget til
at meddele hans Kunst. Under Paavirkning af den parisiske
Atmosfære har hans Portrætbilleder skiftet Karakter, de er maaske
bievne finere, men rigtignok til Gengæld langt mindre friske og
energiske. Den efter Kunstnerens Anlæg saare naturlige
Begejstring for Holbein, der allerede i det smukke Studie af
Konfirmandinden har nedlagt en Erindring om Portrætet af Anna af Cleve i
Salon carré, har ført ham ud paa den direkte Efterlignings slibrige
Vej i de to Portræter af Prinsen af Wales, om hvilket vor Tids
Barn de giver ganske falsk Besked. Af en Fremstilling af et saa
unaturligt Væsen som Sarah Bernhardt tør man næppe forlange
overbevisende Naturlighed, det ægte parisiske Raffinement i
Bastien-Lepages Billede af hende forraader da heller ikke nogen Mand fra
Landet. Virkelige Perler er de nydelige smaa Portræter af
Kunstnerens Broder og en fin og aandfuld gammel Dame, Mme
Juliette Drouet. Ogsaa Portrætet af André Theuriet er mesterligt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0830.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free