- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
789

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - Figurmaler Karl Madsen: Indtryk fra Verdensudstillingen. Fransk Malerkunst. II - Manet - Fantin-Latour

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Banebryder Edouard Manet. Bastien-Lepages Billeder bliver i
dette Naboskab lidt spinkle, en Smule flove i deres Virkning, paa
den anden Side understreger de rigtignok, al Manets Radikalisme
allerede er forældet, den umiskendelige Paavirkning fra spansk
Kunst, der præger Flertallet af disse bredt, djærvt og dristigt men
temmelig brunt og mørkt malte Billeder, har ikke det mindste,
der i vore Øren kan lyde som en frisk og æggende Oprørstale.
Manet er naaet at blive Gallerireminiscenseme kvit, naaet til en
virkelig personlig og ny Opfattelse af det maleriske Fænomen,
naaet til at skabe den impressionistiske Formel og med denne
male et Par ypperlige Billeder af Lystfarter i Baade ved
Argen-teuil, men det er dog hans Efterfølgere, der har høstet den gode
Frugt af hans Kampe, og deres Billeder tager i enhver Henseende
Glansen fra hans. Han var en glimrende malerisk Begavelse, men
dog et meget defekt Talent, han forstod slet ikke at male Billeder,
har paa faa Undtagelser nær udelukkende givet Studier, som kun
Behandlingen meddeler Interesse, Studier, som kun synes
Brudstykker, Hjørner, løsrevne Dele af eller Forarbejder til Billeder.
Det er næppe ene denne Fordringsfuldhed, men sikkert ogsaa en
bevidst Lyst til at forarge, der har skaffet ham de mange bitre
Uvenner, mod hvilke hans faa, men til Gengæld tapre og
fanatiske Venner førte saa haard en Strid. Den Kunst, der opnaar
det filistrøse Publikums største Uvilje, behøver som bekendt ikke
just at være daarlig, maaske er det endog rimeligst paa Forhaand
at antage at den er god, men helt sikker paa at det just er
lutter pletfri Mesterværker, skal man heller ikke være. Manets
famøse Donna Olympia med den sorte Kat, som Publikum ved
Billedets Fremkomst fandt saa latterlig, er — i mine Øjne, jeg ser
ikke bedre — latterlig den Dag i Dag, om man ikke vil finde det
sørgeligt, at en i nogle Henseender saa rigt udrustet Kunstner
havde saa snævert begrænsede Ævner, at han i et Billede som
dette har ment at give Mesterværket til sene Slægters Ihukommelse
af hans Navn.

Et ganske vidunderlig fint og sjælfuldt Portræt, malt af
Fantin-Latour, forestiller Manet*). Meget sagtmodigt behandlet
som det er, vil det maaske bevare en lødigere Værdi end Fler-

’) Det er gengivet mellem Kunstnerportræterne i det illustrerede Katalog
over den franske Udstilling i Fjor, hvor Fantin-Latour var repræsenteret
ved to udmærket skønne Portræter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0833.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free