- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
793

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - Figurmaler Karl Madsen: Indtryk fra Verdensudstillingen. Fransk Malerkunst. II - Puvis de Chavannes og Cazin - Besnard

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rader af straalende Blus, Raketter stiger til Vejrs. I Forgrunden
til højre er (paa Stilladset til én ufuldført Bygning?) tre Figurer,
som store forgyldte Bogstaver over deres Hoveder giver de om
gamle middelalderlige Mysterier mindende Navne: Virtus, Labor,
Scientia. Med endnu større Bogstaver er i Billedets venstre
Hjørne malt Ordet Concordia. Man bør hurtigst muligt ophøre
at granske over Meningen, for der er slet ingen. Men som Maleri
er det et af de skønnest virkende paa hele Udstillingen og dets
Stemning er ganske betagende. Det er som om her midt i den
larmende Nat tre stakkels husvilde gode Genier havde fundet
hverandre paa et forladt og ensomt Sted, havde betroet hverandre
deres Sorger og faaet dem lindrede ved milde Trøstens Ord, og
nu gav hverandre Haanden, dannede en hemmelig
Sammensværgelse for ved fælles Hjælp at vinde Magt i den store By, der ligger
dernede saa raat hoverende uden at skænke dem en Tanke.
Naturligvis har det slet ikke været Malerens Hensigt at sige Paris
Ubehageligheder i Anledning af Festlighederne paa den 14de Juli,
tvært imod! Det er ikke Dyderne, der har været husvilde, det er
Malerens egen smukke Følelse for de betrængte, de nødlidende, de
tilsidesatte, den Følelse, der viser sig i Judith og i Ismael.
Opgaven havde ikke Brug for den, han har alligevel, maaske
ubevidst, listet den derind. Men enten nu Dyderne har været
Stedbørn eller Hædersgæster paa Bastilledagen i Paris, vist er det, at
deres sørgmodige Skikkelser gør en meget højtidelig Virkning, og
at man faar meget tilovers for dem.

Et Billede af Besnard behandler et ganske beslægtet Æmne
og er lige saa gaadefuldt uklart i sin Allegori. Det staar i
Virkningens Sluttethed, Skønhed og Kraft tilbage for Cazins. Besnards
talentfulde Søgen efter nye dekorative og maleriske Værdier vil
sikkert sætte kendelige Spor i en stor Del af den franske Kunst,
han hører til dem, der maaske naar lige saa megen Betydning
ved det, de ægger andre til at gøre, som ved det, de selv gør.
Han er altid fængslende, ikke altid lige straks nem at fatte.
Ikke alt, hvad han maler, har lige Værd, men der er faa Kunstnere,
der i saa høj Grad formaar at udvide og berige vor Opfattelse af,
hvad Malerkunsten formaar at fremstille. I de to Pavilloner, der
indeholder Pastelbilleder og Akvareller, findes mange overordentlig
bemærkelsesværdige Forsøg af Besnard; karakterrige og
ejendommelige var især nogle Kartoner til dekorative Billeder,
forestillende de fire Elementer. Stilen var her noget beslægtet med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0837.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free