- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
935

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Herman Bang: Teatrene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ladnes og det uvirkeliges Aag. Som Stykkerne er, saa bliver
nødvendigen Spillet.

Det kraftige Tag, som tidligere Aars stærke
Nutids-Repertoire tog i vore Skuespillere, er glemt. Helmer i »Dukkehjem er
bleven en fedladen Moll-Prædikant, og selve Nora er skabt om
til en Beatrice saa forklaret og saa uvirkelig, at ikke engang en
Dalsgaard paa sine Altertavler men rentud en Fru Ingemann
burde været Ophav til dette hellige Maleri. Publikums Smag har
overhugget Broen mellem Scenen og Livet, og paa Idyllernes
Enge springer vore halvgamle Kunstnerinder barnlige om — smaa
søde Lam, til Etagernes Fryd.

Og ned i hvilken Sump er ikke under denne yndelige Leg
vor Skuespilkunst falden. Publikums Kritik slappes naturligt
overfor saa uvirkelige Skuespil, hvor ingen Livets Maalestok gives.
Det søde bliver sødligt uden Protest — man tænke paa Frk. Anna
Petersen —; Løjerne bliver Groteskkomik, som strejfer Pantomimens
Effekter — man huske visse Optrin og Figurer fra »Aprilsnarrene*.

Selv Kunstens ydre Form forvitres. Der gaar i Svang en
Talen til Publikum, en Spillen paa Øjebliks-Indfald, som er hartad
urimelig. Der findes paa Kongens Nytorv bærende Kunstnere,
hvis hele Spil løser sig op i smaa personlige Fortrolighedsnik til
det Publikum, som i god Skuespilkunst slet ikke eksisterer for
Fremstillerne....

Men der er dem, som vil sige: Nu vel, De har Ret. Alt
dette var saaledes. Men nu har kloge Mænd løst Forbandelsen,
og se, alt er paa Veje til at blive nyt. Monopolets Ophævelse
hedder Trylleordet, som vil omskabe vort Teater. »Arkivet« er
Overflødighedshornet, som vil berige vore Scener og ved sine
Gaver forny vor Kunst

Maaske.

I alle Fald bør man ikke paa Forhaand afsvække Haabet,
selv om man ikke deler det. Den store Interesse, som de
forløbne Sæson-Maaneder har frembudt, ligger jo allenfals i den
Maade, hvorpaa Privatteatrene have plejet deres nye Skat.

Dagmarteatrets nye Direktion har lagt ud med alle de
bedste Forsætter. Den unge Direktør har Vilje og Forstand, til
Forbundsfæller og til Fjender — altfor mange Idealer. Der er i
Dagmarteatret for mange Guder, og altfor tit synes den nye
Leder en Ypperstepræst, der i stille og uforstyrret Dyrkelse
vandrer om og svinger Røgelsekar og hænger Kranse for Foden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0983.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free