- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
640

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Folketingsmand Herman Trier: Bibelgranskning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

teologiske Professorer og gejstlige véd vi jo alle af Erfaring, at de
ikke ville forhandle med anderledes tænkende, og man maa
indrømme dem, at de vistnok ikke kunne indlade sig derpaa, efterdi
de ved deres Embedstiltrædelse have aflagt et Løfte, som
forpligter dem til at forsage fordomsfri Overvejelser og til uden
Knurren at fastholde de Synsmaader, som de fik i Arv fra deres
Forgængere.«

I.

I øvrigt er det en Misforstaaelse, at Skriftet særlig skulde
være en Opgørelse af Mellemværendet mellem Tro og Vantro. Det
er et Forsøg paa at vise, hvad kritisk Metode og metodisk Kritik
vil sige paa et historisk Omraade. Det er for saa vidt kun et
Skridt fremad paa den Vej, som den danske Historiegranskning
allerede har slaaet ind paa i Hans Grams Dage. Blandt
Nutidshistorikere har A. C. Larsen bl. a. saadanne Forgængere som C.
Paludan-Muller og Joh. Steenstrup i deres kritiske Undersøgelser
af Saxo. Hvad her er gjort for den danske Historieskrivnings
Vedkommende, er i »De fem Mosebøger« forsøgt overfor den jødiske.
Særlig danner Paludan-Mullers skarpsindige Kunst, idet han tegner
et Billede af den Tilblivelseshistorie, Saxos store Værk
sandsynligvis har haft, et slaaende Sidestykke til den Fremgangsmaade, der
har ledet til Hypotesen om de bibelske Skrifters Rækkefølge og
indbyrdes Forhold. Forskellen er blot, at Hypotesen om Saxo er
undfangen i Paludan-Mullers egen Hjæme, medens A. G. Larsen
bygger paa udenlandske Videnskabsmænds, særlig Tyskeren
Well-hausens, Opfattelse. Er allerede Wellhausens Fremstilling i en for
hans Landsmænd sjælden Grad klar og anskuelig, saa har hans
danske Efterfølger endnu yderligere lagt Æmnet til rette for den
store Læsekreds, de Lægfolk, der overhovedet har boglige og
aandelige Interesser. Hans Bog kræver hos sin Læser ingen som
helst lærde Forudsætninger, men kun det Taalmod, der ikke giver
fortabt, fordi Vejen gaar gennem en Rigdom af Enkeltheder, der
maa fastholdes og sammenstilles, for at Resultater kan naas og
et Overblik vindes. »De fem Mosebøger« fortsætter da en
hjemme-født videnskabelig Tradition — den, om hvis Banebryder Gram
Paludan-Muller siger: »Han har alene været bevæget af det

Spørgsmaal: Hvad er Sandhed i Fortidens Overlevering? hvorledes
og hvor finder jeg den? Dette har ført ham til en Kritik af
Historiens Kilder, en Kritik, der utvivlsomt er det eneste faste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0650.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free