- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
748

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - Herman Bang: Om Teaterdrift i Provinsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kunne gentages. Kassestykke-Prinoipet maatte ganske forlades, og
det strænge Arbejde maatte træde i Stedet. Der maatte, for at
holde Interessen vaagen, gribes til baade gammelt og nyt, og
der vilde paa Repertoiret blive Plads endogsaa til de gode Stykker.

Nu spilles de ikke mere i Provinserne.

Paa de tre Byteatre var der fremdeles i Personalet Plads
for de unge. Her kunde Talenterne øves. Paa disse Scener kunde
unge lære paa den eneste ægte Maade: Ansigt til Ansigt med
Publikum. Her hen kunde vi sende de Folk, hvis Talent er
utvivlsomt, men som, for at bryde igennem, trænger til de store
Opgaver, de i en Hovedstad endnu ikke naar.

Stadteatrene kunde blive de unges Scener. Og Provinserne
kunde have den store og lykkelige Nydelse at sé Talenterne
bryde af Svøbet, fødes og vinde Magt med sig selv.

I Truppens Ramme kunde endelig københavnske Skuespillere
indfattes som Gæster.

København under Landet altfor lidt af sin Kunst. Den
gør stor Uret deri. I Juni Maaned, naar Skoven er skønnest og
Aftnerne lysest, drager nogle Flokke københavnske Kunstnere ud
paa Provinstogt. De spiller et enkelt Stykke, som afhaspes
ilfærdigen i seksten Byer — to, tre Stjærner i Hovedrollerne,
Elever i Resten. Og de vender hjem til Hellebæk — med Overskudet.

»Geschæften« lyser bredt af disse Turnéer, der er det eneste,
Hovedstaden af dramatisk Kunst skænker Landet.

Dette maa ændres, og vi maa følge andre Landes Eksempel.

I Tyskland holder ikke den største Kunstner sig for god til
at optræde paa smaa men anstændige Teatre. En Franzisca

Ellmenreich, en Barnay, en Josef Kainz, en Agnes Sorma optræder
som Gæster i saare ukendte Byer. Og selv Burgteatrets første
Storheder drager af Sted til østrigske Smaastæder for at give dem
Part i ægte Kunst.

Vore lokale Berømtheder kunde saa udmærket vel følge
Eksemplet. Der gik saa vist ingen Stykker af dem, om de
gjorde det.

Jeg har saa dumdristig en Fantasi, at jeg endogsaa kan
forestille mig selve Hr. Emil Poulsen staaende foran Suflørkassen
paa Odense Teater. Og jeg viger ikke tilbage for Forestillingen
om Fru Betty Hennings som Nora i Skuespilhuset i Aarhus.

Fra de københavnske Teatres Side kunde der intet være i
Vejen for saadan Gæsteoptræden. Der er ved alle Teatre Skue-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0758.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free