- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
861

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Emil Hannover: Anselm Feuerbach. Med 3 Illustrationer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Smerte. Med Hovedet indhyllet i sin Kappe og med Haanden
skjulende Ansigtet ligger Maria hen over Sønnens afsjælede Legeme.
Til venstre for denne i Sorgen stille og værdige Gruppe knæler
de hellige Kvinder i endnu større Stilhed, uden Taarer og uden
Gebærder, med Hænderne foldede i stum Andagt. Ifigenias Model
røber sig tydelig i disse Kvinder, og det er atter hende, der har
dikteret Feuerbach det hele Billeds store, simple Stil. I hver af
dets to Grupper tagne som saadanne er der en Afrundethed og
en Plastik, som er sjælden i den moderne Malerkunst. Der er
maaske endog lidt for megen Plastik i dette Billed, fordi den er
der paa det dramatiske Livs Bekostning. Paa den anden Side
vilde et mindre afdæmpet dramatisk Udtryk sandsynligvis have
berøvet Billedet noget af dets fornemme Stemning, der
understøttes kraftig af en graa Kolorit, som optræder her for første
Gang i Feuerbachs Kunst for ikke mere at forsvinde fra den.

Billedet blev købt af Munchens bekendte Samler, Grev Adolf
v. Schack; i hvis Galleri man finder det meste af Feuerbachs
Produktion fra de næste fem Aar. Betydningen af dette Forhold til
Schack kan ikke overses. Denne store Samler, der dog mangler
fremragende personlig Indsigt i kunstneriske Spørgsmaal, var af
sine Raadgivere bleven gjort opmærksom paa den ynkelige
Tilstand, i hvilken Feuerbach levede i Rom. Da han nærede den
for Rigmænd ualmindelige og yderst velsignelsesrige Passion, at
redde begavede Kunstnere fra Mørke og Fattigdom, kastede han
sin Kærlighed paa Feuerbach og reddede ham virkelig paa et
Tidspunkt, da han stod blottet for alle Midler til at fortsætte sin
Virksomhed. Feuerbach vedblev sit Liv igennem at være Greven
taknemlig, selv efter at det i 1868, efter fem Aars Bekendtskab,
var kommet til et Brud imellem dem. Anledningen til dette Brud
er ikke vanskelig at forstaa.

Greven, som forstrakte Kunstneren med Midler, vilde have
en Mening med angaaende de Billeder, der skulde males til hans
Galleri. Feuerbach sendte Schack en Række Skizzer, efter hvilke
han skulde gøre sine Bestillinger. Der var mellem disse Skizzer
Æmner til smaa Billeder og til store Billeder, til idylliske og til
tragiske Billeder. Og netop til de store og tragiske Billeder havde
Greven ikke Lyst, og netop dem vilde Feuerbach selv helst male.
I fem Aar vedblev dog Kunstneren at tjæne Mæcenen og malede
for ham en Række Billeder, i hvilke man kun sjældent fornemmer,
at hans Tanker var hos andre og større og ham kærere Æmner.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0871.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free