- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
863

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Emil Hannover: Anselm Feuerbach. Med 3 Illustrationer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Campagne og aabenbart helst i Egne, hvortil Traditionen har
henlagt mytologiske Scener. Paa saadanne Steder, — f. Eks. ved
Nemisøen, hvor Egeria begræd sin Numa — hentede han sin
Inspiration til de storladende simple Landskabsbaggrunde, der
bidrager saa mægtig til at hæve hans Billeder ud af den
hverdagslige Sfære, i hvilken heller ikke hans Figurer har hjemme.
Selv de Billeder, der intet andet forestiller end en Kvinde med
nogle Børn eller nogle musicerende Piger og Drenge, bliver i Kraft
af Anordningen, Opfattelsen, Behandlingen en Oversættelse af
Hverdagens jævne Prosa i en højt søgende poetisk Stil. Der er
noget heri, som er særegent tyskt. Den tyske Kunst bærer ofte et
eget Præg af Uvirkelighed. Den er i Modsætning til
Fransk-mændenes overfladisk i Studiet af Naturen. Man behøver kun at
sammenligne en fransk Romantiker med en tysk Romantiker fra
samme Tid, og man vil øjeblikkelig fornemme, i hvor anderledes
høj Grad den franske Romantik støtter paa strængt organiske
Former end den tyske. Fremdeles har den tyske Kunst et
almindeligt Sværmeri for det abstrakt skønne, det ædle, det gode,
medens den franske Kunst foretrækker det individuelle og
karakteristiske. Endelig er den tyske Kunst oftest en lærd Kunst,
d. v. s. en Kunst, i hvilken man sporer Formler, Doktriner,
Kunst-lærdoin og Filosofi, — i Modsætning til den franske Kunst, der
vanlig vokser originalt ud af det enkelte, kunstneriske anlagte
Individ.

Feuerbachs Kunst er ikke aldeles fri for dette „tyske8, som
er os Danske antipatisk, men som selv forstandige Tyskere
applauderer. Men han er i sin Kunst aldrig lutter Uvirkelighed,
lutter Abstraktion eller lutter Lærdom. Hans Kunst er ikke helt
fri for disse Egenskaber, men den rummer meget mindre af dem,
end den meste anden tyske Kunst fra dette Aarhundred. Og netop
deri, at han er saa forholdsvis lidt tysk, maa sikkert søges
den egentlige Aarsag til den ringe Forstaaelse, han i levende Live
fandt i 70ernes patriotisk højtstemte Tyskland. Hovedelementet i
Feuerbachs Stil er den høje Begejstring over dét i Naturen, der
er imponerende ved Vælde og Simpelhed, ved Adel og Udsøgthed,
ved Regelmæssighed og Rankhed, ved Formfuldhed og legemlig
Kraft. Dette er denne Stils særegne Tilknytning til Naturen. Men
den har samtidig en Tilknytning baade til Antiken og til Tidens
romantiske Aandsretning. Til Antiken derigennem, at den
oversætter Naturens maleriske Fænomener i klassisk-statuariske Former.

Tilskueren. 1890. 57

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0873.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free