- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
161

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar - Cand. jur. W. Behrend: Til Minde om N. W. Gade

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fundne Breve fra Leipziger-Aarene, der, naar de fortæller om hans
store Triumfer, bære Paaskriften: „Maa kun vises mine intime
Venner!“ Men paa den anden Side udelukkede denne Beskeden-

hed ikke, at Gade jo ret vel vidste, hvad han selv var værd som
Komponist. Han kunde godt sige om et eller andet Værk: „Det
er der ikke mange, der gør mig efter“; om sin Musik til „Maho-
mets Felsengesang“ (Der Strom) brugte han et af sine ejendom-
melige drastiske Udtryk, der omtrent vilde sige saa meget som:
for at gøre det, maa man være Pokkers fuld af Ideer; jeg husker
ogsaa, at han karakteriserede sine Ungdomsværker (overfor hvilke
han i øvrig senere stod noget fremmed) saaledes: „Jeg slog dem
lige i Snuden med mine Motiver.*

Gades Kompositioner fra han6 senere Perioder er prægede
af den fineste Smag, de er formfuldendte og rige paa melodisk
Skønhed, men de bærer ikke Vidnesbyrd om at skyldes en stærk
umiddelbar Inspiration. I det hele taget har jeg Grund til at tro,
at Gade, naar Ungdomsaarenes utøjlede Frembringelser undtages,
var en mere bevidst og reflekteret Kunstner, end man i Reglen
antager. Mangen en Udtalelse af ham tyder derpaa, og navnlig
det, at han i Omtalen af sine Værker altid dvælede med Forkær-
lighed ved den Idé, det udtrykte eller paapegede et eller andet
Moment, der var indført for at lade et andet træde klarere frem
ved Modsætningen osv. Det er ogsaa saa at sige Gade selv,
dö- skriver Teksten til sine store Korværker, idet nemlig hele
Anlæget skyldtes ham, ligesom det var ham, der beregnede hver
Enkeltheds Virkning, ja undertiden indføjede eller udskød Vers af
den oprindelige Tekst. I dette Forarbejde lagde Gade meget
Arbejde, og meget omhyggelig gennemtænkte han sikkert et saa-
dant Værk, inden han skrev aa Node ned deraf. Det syntes
næsten, som om en saadan kunstnerisk Idé gav Værket en særlig
Værdi for ham selv. Ja han har endog lejlighedsvis gjort op-
mærksom paa, at han i sine Kompositioner Kalanus, Zion og
Korsfarerne henholdsvis har givet det græske Hedenskab, Jøde-
dommen og Kristendommen Udtryk. Det er dog højst sandsyn-
ligt at dette er Betragtninger, der stammer fra en langt senere
Tid, end selve Kompositionernes Undfangelse.

* *

*



Jeg har ment her at burde dvæle saa udførligt ved, hvad
jeg kunde meddele om Gades Udtalelser om hans egen Kunst, da

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free