- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
311

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April—Maj - Professor H. Høffding: Tvivlens Historie i den nyere Tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hidtil, fordi der overhovedet ikke mere stilles noget Valg om,
hvor vidt denne Vej paa menneskelig Grund skal følges eller
ikke ... Vi træffe nu ikke længere paa rene, gennemførte skeptiske
Standpunkter; der er i de fleste Standpunkter et skeptisk Stænk,
og det bliver derfor vor Opgave at samle alle disse isolerede Træk
til tydelige Billeder,* Disse sidste Ord betegne Dr. Starckes Op-
tattelse af Skepticismen i vore Dage. Vi ere, mener han, »brudte
udover Skepticismens Landemærker*, og det gælder nu blot om
,at trække den sidste Brod nd.“

Dette Resultat fremtræder ikke blot i Erfaringsvidenskaberne
og den kritiske Filosofis rent teoretiske Resultater. Det viser sig
særligt i den forandrede Stilling, Religionen indtager i praktisk
Henseende. Ved Udviklingens Begyndelse hentedes baade Verdens-
anskuelsens og Livsførelsens Principer fra Religionen. Der har
nu dannet sig et ad rent videnskabelig Vej dannet Verdensbillede.
Religionens Betydning indskrænkes derfor mere og mere til det
praktiske, etiske Omraade. Men ogsaa her foregaar der en For-
andring. I Middelalderen blev Moralen Mennesket kær gennem
Religionen. I den nyere Tid ændredes Forholdet først derhen,
at Religionen hævdedes som Kilde til Moralen. Senere, da Etikens
Selvstændighed og Uafhængighed gennemførtes, blev Religionen
ikke længer dens Kilde, men blot dens Garanti og Sanktion.
Religionen forsvares nu som nødvendig, ikke fordi man gennem
den lærer Moralen at kende, men fordi det menes, at uden Troen
paa guddommelig Gengældelse vinder Moralen ingen Magt i den
menneskelige Verden. — Denne væsentlige Forandring er et af de
vigtigste Resultater, Skepticismens Historie kan opvise. II.

II.

Den sidste Del af Dr. Starckes Bog søger at vise Nødven-
digheden og Muligheden af, at „den sidste skeptiske Brod trækkes
nd.‘ Han behandler i den Anledning en Række erkendelses-
teoretiske og etiske Problemer paa en skarpsindig Maade, men
saaledes i det enkelte, at jeg paa dette Sted ikke kan følge ham,
men maa holde mig til nogle Hovedpunkter. Og jeg vælger da
her, Ugesom i det foregaaende, især saadanne, hvor jeg afviger
fra ham.

Først og fremmest rejser sig det Spørgsmaal, om han har
Ret i, at den „skeptiske Brod*, som er tilbage, kan og skal trækkes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free