- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
318

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April—Maj - Professor H. Høffding: Tvivlens Historie i den nyere Tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

overset af de etiske Retninger, Forfatteren her kritiserer. Det er
tvært imod lige til den nyeste Tid blevet drøftet med stor Iver,
bl. a. i Henry Sidgwick’s „Methods of Ethics* og de Diskus-
sioner, som dette udmærkede Skrift har givet Anledning til.

Men Hovedsagen er, hvorledes det forholder sig med selve
dette Problem, saaledes som Forfatteren opstiller det.

For mit Vedkommende vedkender jeg mig at være „Skeptiker"
i Etiken, efter Dr. Starckes Maalestok, idet jeg ikke tror, at Regn-
skabet kan gøres op mellem Individ og Samfund paa den Maade,
han fordrer. Der er noget irrationelt ved Etikens første Principer,
for saa vidt det Grundlag, ud fra hvilket disse fastsættes og aner-
kendes, ikke er det, hvorpaa alle Individer, paa hvilke disse Prin-
ciper blive at anvende, allerede i Virkeligheden staa. De etiske
Domme, de Domme om godt og ondt, som det enkelte Individ
bliver Genstand for, kunne ikke altid fældes fra hans eget nu-
værende Standpunkt. De Goder, om hvilke Etiken (den praktiske
Etik) værner, er ikke altid Goder i det enkelte Individs Øjne, og
han kan ofte kun gennem en lang Opdragelse (maaske Optugtelse),
gennem en lang praktisk Karaterudvikling lære at betragte dem
som Goder. Et Bevis kan ikke altid føres for ham, som han staar
og gaar. Overfor Børn, Sindssyge og Forbrydere er dette især
indlysende: dem underkaste vi en praktisk Behandling, før vi
stole paa Ræsonnementernes Kraft. Men ogsaa hos andre Individer
end saadanne, der maa regnes til de nævnte Klasser, maa Grunden
ofte præpareres, før den rationelle Etik kan begynde sit Værk.
Hvad Etiken fastsætter, er da her de Midler og Veje, det pæda-
gogiske System (i videste Forstand), som bliver at anvende, for
at en egentligt etisk Behandling kan træde i Kraft.

Den rene, konsekvente Egoist vilde i det højeste kunne
bringes til at betragte andre Menneskers Vel som et Middel for
sit eget. Men han vilde da vedblive at staa i et rent udvortes
og mekanisk Forhold til Samfundslivet, og til alt Liv udenfor
hans eget. Og skulde der kunne føres et Bevis for, at Samfunds-
livet, som det i det givne Øjeblik er, frembyder Harmoni mellem
alle Individers egoistiske („isolerede") Interesser? Selv om der kunde,
hvem vilde egentligt et saadant Bevis interessere? Ikke den enkelte
Egoist; ham er det nok, naar Samfundet blot er Middel for hans
Interesser, — ligegyldigt, hvorledes det saa gaar det med de andre
Egoister; ja, maaske staar han sig bedst ved, at andre ikke
kunne gøre Regnskabet op paa samme Maade.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free