- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
321

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April—Maj - Professor H. Høffding: Tvivlens Historie i den nyere Tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

down in a cool hour), kunne vi ikke retfærdiggøre vor Stræben
efter det rette og gode, naar vi ikke ere overbeviste om, at det
ril tjæne til vor Lykke eller i det mindste ikke hindre denne. Han
bruger denne Paastand til at godtgøre Nødvendigheden af, at
Etiken tilsidst støtter sig til Religionen og dens Forjættelser om
det hinsidige li(gesom senere Kant og i vore Dage Sidgwick),
Men hans Standpunkt er i Virkeligheden det samme, som det,
der kommer frem i vor Forfatters Fordring om en Begrundelse
ud fra det isolerede Individs Standpunkt. Overfor Butler maa
man opkaste det Spørgsmaal, hvorfor den kølige Time her skulde
have Ret og Begejstringens Time, hvor Hengivelsens og Selvfor-
glemmelsens Varme raader, nødvendigvis Uret? Det maa erindres,
at det her ikke gælder Logik og Matematik, ikke Filosofi over
Livet, men Oplevelse og Konstatering af selve Livets virkelige
Elementer. Dersom „Køligheden" fører til, at nogle af de væsent-
ligste Elementer ikke kunne gøre sig gældende, saa kan Regnskabet
umuligt blive rigtigt.

Men jeg indrømmer, og det er endog en væsentlig Del
af min etiske Teori, at her kunne Vejene skilles, uden at der
foreløbigt ad teoretisk Vej kan opnaas Enighed. Det er muligt at
koncentrere sig i sig selv, betragte denne Selvkoncentration som
et og alt, og ud fra dette Synspunkt at gennemføre et konsekvent
etisk System (som jeg dog hellere vilde kalde Individualisme end
Egoisme). Til Fordel for den Retning, der gør Sympatien til
Grundlag for det etiske System, kan vel anføres, at derved føres
man ad en mere direkte Vej til Interessernes Harmoni, end naar
man gaar ud fra de sondrede, isolerede Individer. Men et tving-
ende Bevis er dette ikke.

Heller ikke nytter det her at fremhæve, hvad der ovenfor
blev vist, at Individets Liv bliver rigere og dybere gennem Fælles-
skab og Sympati, altsaa netop ved, at det ikke gør sig selv til
eneste Formaal. Derom vil den enkelte kun kunne overbevise sig
ad den praktiske Erfarings Vej. Og Erfaring betyder her intet
mindre end en Karakterforandring. Den, som hengiver sig til de
sympatiske Tilskyndelser og lader sin Egoisme dæmpes, faar derved
et helt nyt Synspunkt for sin Vurdering, saa at han kommer til
at drage Konsekvenserne af sit Eksperiment fra et helt andet
Grundlag end han begyndte fra.

Der vil derfor stedte være Plads for Skepticisme med Hensyn
til Muligheden for en rationel Etik. Da det psykologiske og histo-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0331.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free