- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
330

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April—Maj - Karl Madsen: Den fri Udstilling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

forunderligt gribende fremstillede for os, — op til det himmelske
Paradis, hvis Pragt og Fryd den gamle kirkelige Kunst saa tit og
saa skønt har aabenbaret. ■ En Kerub har oplukket Paradisets tunge
Kirkedør og Kristus er i Straaleglorie traadt Røveren i Møde paa
Paradisets Blomstertrappe, medens Himlens Hærskarer synger deres
Lovsang. Det turde høre til de allerstørste Sjældenheder, at en
Fremstilling, der træder den gamle italienske Kunst saa nær, har
bevaret saa megen Saft og Kraft som denne Akvarel. Præ-Rafaelis-
men1) i den moderne engelske Kunst har jo den samme forfinede
og forspinklede kvindelige Karakter, som efter Langes berømte og
træffende Ord betegner Thorvaldsens Genfremstilling af Antiken og
de gælder f.Eks. ogsaa om Forholdet mellem Paul Dubois og Renæssan-
cen. Naar denne ikke spores i Skovgaards Akvarel, tyder det paa
en Urkraft i hans Kunstnematur, for hvilken vi i disse matte Tider
maa føle os særligt taknemmelige.

Akvarellen af Paradismuren har mindre Vægt, den er kun
et lidt ændret Brudstykke af Kartonen til det store Billede i Fjor.
Dets skønne Æventyrpoesi har faaet en mere vemodig Tone i
Akvarellens Fremstilling af det tabte Eden, men næsten bevaret
samme Stemningsfylde. De faa og djærve Linjer i Kompositionen
giver den en fortrinlig dekorativ Holdning.

Niels Skovgaard har foruden Troldeskoven, der er hans
Hovedværk i Aar, udstillet et Par smukke Smaalandskaber, en Ma-
rine og et Portræt af sin Broder, omhyggeligt og nydeligt, noget
tørt behandlet, saaledes som de dygtige Professorer i Fyrrerne
malte, og han har tildelt den Fremstillede saa stram og strunk en
Holdning og saa ærefrygtindgydende en Alvor at ogsaa denne i
lidt urimelig høj Grad fører Tanken hen paa en Professor fra Fyrrerne.
Troldeskoven er et muntert og morsomt Billede, et Æventyrbillede
for Børn, men netop for meget for Børn. Noget i Lysningen paa
Skrænten imellem de filtrede Stammer og mosgroede Sten anslaar
lykkeligt en Naturstemning, der ogsaa hos Voksne kan sætte Fan-
tasien i Bevægelse, men de forheksede Træer og Skovtrolden har
ikke Trolddomsmagt til at fremkalde noget, der ligner panisk Skræk;
det barokt-komiske har faaet Overtaget over det uhyggelige, og man
føler ikke mindste Beklemthed om Hjærtet ved at se de snurrige

’) Ordet skal ikke her tages i den Betydning, som Ruskins Teorier har til-
lagt det, men kun gælde om den Tilslutning til Botticelli’s Stil, for hvilken
Burne-Jones er den berømte Repræsentant.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free