- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
505

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli - Karl Madsen: Hvem er Rembrandt?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Inspirationens Feber, for at have en rigtig Forestilling om hvor
uudtømmeligt hans Fantasis Skatkammer var. Der er Billeder og
Raderinger, som han har gennemarbejdet langsomt og flittigt, men
de fleste og bedste viser et saa overlegent Mesterskab i Behand-
lingen, at Arbejdet slet ikke synes at have frembudt ham Vanskelig-
heder; han har saa nøje kendt sit Maal og været saa grundig
fortrolig med de tekniske Midler, at intet Strøg af Penslen og
ingen Streg af Radémaalen har været forgæves. Saa saare hans
Interesse for et Billede eller en raderet Plade er bleven kølnet,
har han forladt Billedet eller Pladen, der var altid talrige Opgaver,
der kaldte paa ham. Ved at benægte Sandsynligheden for at
Rembrandt kan have malt og raderet et usædvanlig stort Antal
Arbejder har Lautner i Virkeligheden vist en beklagelig Mangel
paa Forstaaelse af den Kunstnerkarakter, som hans Undersøgelse
gælder.

Desværre er det sikkert nok, at vi ejer et langt ringere Tal
Værker af Rembrandt fra Tiden mellem 1658 og 1669, end fra
hans Ungdom og første Manddomsaar. De Ulykker, der ramte
den store Kunstner, forklarer, hvorledes Rembrandts Produktion
mod Slutningen af hans Liv er bleven noget sparsommere, uden
jo i øvrigt at tabe i Værd. Lautners Paastand, at hvad Rembrandt
under saa sørgelige Forhold kan have malt, ikke kan have været
store Sager, er dog ubevist som ubeviselig.

Men hvorledes er det muligt, spørger Lautner, at Rem-
brandt, der har ejet nogen Formue, en Tid bevisligt har haft gode
Indtægter, og som siges at have malt saa mange smukke Billeder,
er bleven forgældet, insolvent og tilsidst jammerlig fattig? Det
hører maaske til den Slags Spørgsmaal, en Nar har lettere ved at
stille end en Vis ved at besvare, skøndt det alligevel — takket
?ære de talrige Oplysninger vi ejer om Rembrandts Liv og
Karakter, — er et Spørgsmaal, der meget godt kan besvares. Men
det vedkommer i saa ringe Grad det, der maa anses som Ende-
maalet for Lautners vidtløftige Snakken op ad Vægge og ned ad
Stolper, at det er ærgerligt at tage det op og ofre en længere
Redegørelse for en Sag, der i sig selv er simpel og klar. Rem-
brandt var meget letsindig i Pengesager, i Tillid til, at hans For-
mue og gode Indtægter ikke vilde slippe op, anskaffede han sig
alt, hvad hans Kunstnerøje begærede, og hvad han regnede det
nyttigt og godt for ham som Maler at eje. De Perler og Smykker,
han malte, var ikke uægte Kram, vi har en Guldsmeds sagkyndige

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0515.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free