- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
585

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Emil Hannover: Hans von Marées. Med fire Illustrationer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

neriske Betragtning, som hæver dem højt over Modeltegningernes
udstrakte plebejiske Stand og op i Nærheden at Fortidens adelige
Slægt af kunstnerisk stort undfangede Figurer. Med en kunstnerisk
stort undfanget Figur mener jeg en Figur, som i ydre Skønhed eller i
indre Karakter udmærker sig i den Grad, at den er uden konkret Side-
stykke i Livet selv, men som alligevel virker troværdig som noget,
der ligger indenfor det sandsynliges Grænser. Den lille og
jævne Kunst nøjes med det illusoriske; den store og stræbende
Kunst vover det sandsynlige. Naar en Figur f. Eks. fremstiller en
Følelse med en saadan Styrke, at Figuren derved billedliggør
noget, der synes os langt ud over det hverdagslige og dog inden-
for det sandsynliges og det ægtes Grænser, — noget, vi endog
selv har anet, om end aldrig set, — noget, hinsides hvilket vi
slet intet yderligere formaar at tænke os, — da forekommer os
denne Figur stor i kunstnerisk Forstand. De kunstnerisk størst
undfangede Figurer, vi kender fra Kunst og Litera tur, danner de
Grænsepæle, der betegner vor Fantasis yderste Periferi. De, som
nedrammer disse Grænsepæle i hele den intelligente Menneske-
heds Forestilling, er Genierne. De har Raastoffet, Naturen, det
eksisterende, tilfælles med alle øvrige skabende Kunstnere, men de
har fremfor alle andre den geniale Ævne til at omsmælte det
eksisterende, dette kendte og kendelige Materiale, som Naturen er,
i nye Former. Forsøger derimod den kunstneriske Fantasi at ville
hæve sig ud over det Materiale, Naturen byder den til Bearbejd-
else, frembringer den intet Kunstværk, men et Stykke Filosofi,
Teologi eller Mystik. En hel stor Skole i dette Aarhundredes
tyske Malerkunst beviser dette. Repræsentanterne for denne
Skole vilde skabe stor Kunst uden inderligt at raadføre sig med
Naturen og tilmed uden at eje den første Betingelse for i det hele
at frembringe et Værk af varigt Værd: Geniet. Ti der er her ikke
Tale om noget, som Kunstnerne efter Forgodtbefindende kunne
gøre eller kunne undlade. Der er her Tale om en fra Naturens
Side given særlig aandelig Udrustning, som ikke kan erhverves,
men med hvilken man kommer til Verden. Med Fører eller med
Stav eller ene med Utrættelighed kan det kunstneriske Genis Højder
bestiges, men ikke naas. Man fødes deroppe, eller man fødes ikke
deroppe. Ikke mindst i vore Dage foretrækker de fleste at blive i
de fede Dale med det gode Udkomme, indenfor den lave Horisont.
Enkelte griber dog endnu den Dag i Dag Ranselen og begiver sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0595.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free